22 فوتی حادثه خروج قطار مشهد به یزد از ریل در کاور تحویل پزشکی قانونی شد که 17نفر قابل شناسایی بودند و آزمایش دی.ان.ای پنج کاور دیگر در استان یزد انجام میشود.
قطار مسافربری طبس – یزد ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد روزچهارشنبه 18 خرداد بر اثر برخورد با بیل مکانیکی از ریل خارج شد و از ساعت هفت صبح خبرهای مربوط به این حادثه ناگوار از سوی خبرگزاری ها ، پایگاه های خبری و فضای مجازی منتشر و بازنشر داده شد.
حادثه خروج قطار مشهد به یزد از ریل 22 فوتی داشت و آمار مصدومان این حادثه نیز 86 نفر اعلام شد.
با اعلام آمار فوتی و مصدومان حادثه و گذشت چند روز این حادثه نیز مانند حوادث دیگر از جمله حوادث پلاسکو ، سیل ، ریزش ساختمان متروپل آبادان و… آرام آرام فراموش می شود و علت روی دادن حوادث اگر تقدیر الهی هم عنوان نشود خوش بینانه مدت زمان طولانی در مرحله حدس و گمان باقی می ماند.
بررسی علل روی دادن حوادث و پیگیری و اقدام برای رفع مشکلات که منجر به روی دادن این گونه حوادث ناگوار می شود کمک می کند که در آینده کمتر شاهد روی دادن اتفاقهای ناگوار و آسیب دیدن افراد و داغدار شدن خانواده باشیم .
گاهی و یا بهتر بگوییم در اغلب موارد فرد آسیب دیده تا آخر عمر نمی تواند آسیب وارد آمده به خودش را درمان کند و همیشه آن حادثه را علت اصلی مصدوم خود اعلام می کند و با این وجود صدای درد او شنیده نمی شود تا دوباره حادثه ای دیگر علت مصدوم شدن افراد دیگری می شود و این دور ادامه دارد و شاید به پای تقدیر و سرنوشت افراد نوشته شود.
بعد از روی دادن حادثه خروج قطار مشهد به یزد از ریل خبرهای زیادی منتشر شد و فیلم و تصاویر زیادی بر روی خروجی خبرگزاریها و در فضای مجازی قرار گرفت.
به گفته یکی از مصدومان حادثه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم این حادثه در صبح زود بعد از نماز صبح در دمادم طلوع آفتاب روی داد و در چشم بر هم زدن بعد از شنیده شدن صدا و بلوا قطار در هم لوله شد و تکه پاره های آهن بر روی پایش افتاد.
این مادر که از ناحیه پا دچار شکستگی شده است در پاسخ به این سوالها که آیا از روند امداد رسانی رضایت دارد و از مسئولان چه انتظاری دارد ، با اشاره به اینکه ساعت 8 در مرکز درمانی بود و وضعیت رسیدگی خوب بوده است گفت: نمی دانم چرا این حادثه روی داد ، هر چه صلاح خدا باشد هر کار که بقیه کردند من هم انجام میدادم.
مصدوم دیگری هم گفت: بعد از نماز صبح بیدار بودم و سرم روی گوشی بود که اول صدای چهار تا پنج بوق ممتد قطار شنیدم و بعد ازآن 2 تا سه ترمز پشت سر و بعد هم این اتفاق افتاد.
وی با ابراز رضایت از برخورد پرسنل درمانی خدمات درمانی را ضعیف عنوان کرد و از مسئولان گلایه کرد که چرا جان مردم برای آنها مهم نیست ، آنها میتوانستند راه و خط راه آهن را مرتب بازرسی کنند.
به گفته مصدومی دیگر در گفت و گو با خبرنگار تسنیم ساعت پنج و نیم بعد از نماز حادثه اتقاق افتاد ساعت 6 بیرون از قطار بود که با خانواده خود در یزد تماس گرفت و خانواده اش به بیمارستان طبس رساندند و تا ساعت 9 الی 9و نیم که به بیمارستان منتقل شد خبری از بالگردهای امدادی نبود و در بیمارستان نیز تعداد مصدومان زیاد و امکانات از جمله آب معدنی کم بود.
به گزارش خبرنگار تسنیم صحنه های دردناکی مشاهده شد پدر ناشنوایی در زمان حادثه دنبال دختر و همسرش می گشت و وقتی آنها را پیدا کرد جان در بدن نداشتند.
همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا وزیر راه و شهرسازی گفت: عوامل دخیل در حادثه قطار در طبس با سرعت در کمیسیون مربوطه بررسی میشود و عواملی که در این حادثه مقصر باشند به دستگاه قضایی کشور معرفی خواهند شد تا برخوردهای لازم صورت گیرد.
رستم قاسمی روز چهارشنبه در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان طبس ضمن تسلیت به ملت ایران بهویژه خانواده جانباختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومان این حادثه اظهارداشت: به دوباندهسازی جادههای اصلی منتهی به شهرستان طبس سرعت خواهیم داد و این موضوع در دستور کار است.
وی ادامه داد: براساس گزارش ادارهکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی کارها برای دوباندهسازی راههای شهرستان شروع شده که باید به سرعت پیش ببریم تا حوادث کمتری داشته باشیم.
قاسمی اضافه کرد: طبس براساس گفتههای همکاران در سر یک چند راهی قرار گرفته که جادههای این شهرستان نیازمند تعریض است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مسئله روشنایی شب در فرودگاه طبس را حل خواهیم تا حوادث احتمالی در معادن و در جادههای شهرستان به خوبی مدیریت شود و بتواند فرودگاه ایمنی برای منطقه باشد.
با توجه به گفته های وزیر راه و شهرسازی باید امیدوار بود درد مصدومان و خانواده های داغدار حادثه خروج قطار مشهد یزد از ریل شنیده می شود و با سرعت بخشیدن برای دوباندهسازی راههای شهرستان خراسان جنوبی لااقل شاهد تسریع در کمک رسانی به حادثه دیدگان احتمالی حوادث آینده باشیم.
همچنین روشنایی فرودگاه طبس رفع شود تا فرودگاه ایمنی برای منطقه باشد و به نظر می رسد بایدبرنامهریزی برای نظارت و کنترل بیشتر حمل و نقل ریلی ، جاده ای و هواپیمایی مورد توجه بیشتر مسئولان و دست اندرکاران باشد.
البته انجام و مورد توجه قرار دادن این اقدامات از سوی دست اندرکاران و مسئولان هر چند التیام دهنده زخم خانواده های داغدار نیست اما می تواند از داغدارشدن خانواده های دیگری جلوگیری کند.