معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: راندمان ۳۰ درصدی نیروگاهها رقمی بسیار پایین و یک چالش جدی در زمینه انرژی است.
جلیل سالاری روز سهشنبه در آیین بهره برداری از تاسیسات تخلیه ریلی مخزن داران حامل فراورده های نفتی در انبار نفت شهید صدوقی یزد، افزود: با توجه حجم بالای مصرف سوخت در نیروگاهها این موارد از مهمترین عوامل ناترازی مصرف سوخت در هستند و باید در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت در این بخش و افزایش راندمان مصرف اقدامات عاجلی صورت گیرد.
وی اظهار کرد: در حوزه نیروگاهها سالانه معادل ۹۰ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف می شود که نزدیک به ۲۰ درصد رشد سالیانه دارد، بطوریکه در سال ۸۷ و ۹۹ این رقم به ترتیب هفت و ۹ میلیارد لیتر بوده که اکنون به صورت سرجمع بیش از ۱۶ برابر شده که این عدد درشتی است.
وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه نیروگاهها و صنایع نباید از رانت انرژی سوء استفاده شود زیرا مسائل زیست محیطی به دنبال دارد، اضافه کرد: حجم زیادی از سوخت مایع کشور که ظرفیت صادرات و ارزآوری دارد، به صورت سوخت استفاده می شود.
وی با تاکید بر بهینه سازی مصرف انرژی در همه بخش ها افزود: اگر این امر در کشور محقق شود، روزانه ۱۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در کشور کمتر مصرف می شود و با صادارت آن که برای هرلیتر بنزین هشت سنت است سرمایه عظیمی وارد کشور می شود.
سالاری ادامه داد: در دهه ۷۰ طرحهای نفتی حتی مطالعات امکان سنجی توسط شرکت های خارجی انجام می شد و تمام تجهیزات ما وارداتی بود و اکنون در شرایطی قرار داریم که دانش فنی به همت و تلاش نیروهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر میشود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به توانمندی نیروهای داخلی تصریح کرد: برخی مدیران سابق بر طبل ناامیدی می زدند و می گفتند پالایشگاه اقتصادی نیست و نیاز نداریم، نفت را خام می فروشیم و بنزین می خریم که این طرز فکر اشتباه بود و در سال ۸۵ ما ۲۷ میلیون لیتر روزانه واردات بنزین در کشور داشتیم .
سالاری با بیان اینکه اکنون هم در زمینه ورودی بنزین دچار چالش هستیم، افزود: برای انتقال تولیدات پالایشگاه جنوب کشور به مرکز کشور زیر ساخت ها و امکانات مناسبی فراهم نشده است، اگر در سال ۸۶ موضوع کارت سوخت و سهمیه بندی اتفاق نمی افتاد امروز شرایط ما قطعا بدتر بود، دولت های قبلی یکسری چالش ها و دستاوردهایی را برای ما به ارث گذاشتند و روزی که مسئولیت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران را بر عهده گرفتم، سامانه هوشمند سوخت حک شد و این مسئله مربوط به مهیا نکردن زیرساخت های آن در دوره گذشته بود.
وی ادامه داد: در تابستان ۱۴۰۰ با خاموشی روبه رو بودیم و با تلاش و اقدام جهادی زمستان سال گذشته را بدون مشکل طی شد و در ایام تابستان و اربعین امسال نیز موضوع بنزین مدیریت شد که همه این تلاش ها توسط نیروهای توانمند در دولت سیزدهم رخ داد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص فاز ۲ پالایشگاه آبادان گفت: اکنون در پالایشگاه آبادان بزرگترین طرح واحد تقطیر آماده بهره برداری است، ضمن آنکه در پالایشگاه اصفهان ۱۸ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۵ افزوده شده و تمام این موارد توسط جوانان داخل پالایشگاه و شرکت های دانش بنیان و پیمانکاران داخلی ایجاد شده است.
ضرورت توجه به مصرف انرژی
سالاری ادامه داد: اکنون در شرایط خاص ناترازی سوخت در کشور قرار داریم و باید به حوزه بهینه سازی مصرف انرژی توجه ویژه شود و در صنعت حمل و نقل، کیفیت خودروها و میزان مصرف سوخت خودروها باید با استانداردهای جهانی مطابقت یابد.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: در الگوی حمل سوخت نیز تجدیدنظر شده و در این زمینه خط انتقال لوله تابش که شرق کشور را از سمت رفسنجان پوشش می دهد، می توانیم در حوزه آسیای میانه ورود کنیم، ضمن آنکه انتقال نفت از رفسنجان به یزد را نیز به بهرهبرداری رساندیم و با این روند کاهش هزینه در کشور را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: در جریان فتنهای که در کشور بوجود آمده به دنبال ایجاد مشکل در امنیت انرژی کشور بودند ولی این دوران را به برکت خون شهدا و رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های دولت سیزدهم پشت سر خواهیم گذاشت.
وی با بیان اینکه باید دستاوردهای نظام را در مسیر راهیان پیشرفت انعکاس دهیم اظهار کرد: در حوزه فرهنگی اقداماتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران انجام شده تا دستاوردها به نسل جوان، دانشجویان و دانش آموزان منتقل شود و کسانی که امروز جریان سازی می کنند می دانند که اصل تحریم دیگر جایی ندارد و سعی دارند از طریق مسائل اجتماعی و ورود کنند اکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد پالایشگاهها توسط نیروهای داخلی طراحی و تجهیز می شوند.
طرح احداث تاسیسات تخلیه ریلی انبار نفت شهید صدوقی یزد پس از ۱۶ سال تعطیلی، روز سه شنبه در مراسمی با حضور معاون وزیر نفت در این شهر به بهره برداری رسید.
مصوبه تاسیسات تخلیه ریلی انبار نفت شهید صدوقی یزد سال ۸۵ اخذ و پیمانکار آن تعیین اما به دلایلی متوقف شد؛ در سال ۹۸ دوباره طرح موضوع شد اما تا سالجاری همچنان به دلایل مختلفی متوقف مانده بود که در ۹ آبان ماه اجرای آن آغاز شد و در ۱۷ آذر ماه با هزینه ۸۰ میلیارد ریال به اتمام رسید.
این طرح به منظور رفع مشکلات عملیاتی، سوخت رسانی، تسهیل و تسریع ارسال فرآورده ها به شمال و شمال شرق کشور از مبادی تامین جنوبی ، کاهش هزینه و مخاطرات حمل فرآورده خامی نفتی و به صرفه بودن در مقایسه با حمل و نقل جاده ای احداث شده است.
رفع تنگناهای عملیات سوخت رسانی و انتقال فرآورده های نفتی به شمال شرق کشور و افزایش توان انتقال فرآورده های نفتی ، کاهش خطرات ایمنی و امنیتی در حوادث ناشی از حمل و نقل جاده ای ، کاهش هزینه حمل در صورت بکارگیری ۵۰ دستگاه مخزن دار در روز به میزان سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال در سال از دیگر دستاوردهای طرح یاد شده است.
افزایش ضریب ایمنی و بالابردن امنیت سوخت رسانی و انتقال فرآورده به مرکز کشور و بکارگیری نفتکش های آزاد شده از مسیر بندرعباس به یزد در سایر مسیرهای حمل از دیگر دستاوردهای این طرح است.
تاسیسات تخلیه ریلی انبار نفت شهید صدوقی یزد در مساحت ۴۷ هزار متر مربع ساخته شده و قابلیت تخلیه هشت میلیون لیتر فرآورده در روز و ذخیره سازی نفتی تا ظرفیت ۹۰ لیتر نفت و گاز را دارد.
با انجام پروژه مذکور، از این پس سوخت لکوموتیوها در دپوهای پنج گانه راه آهن یزد از طریق ریلی تامین می شود و این در حالیست که تاکنون از طریق حمل و نقل جاده ای و با قرارداد سالیانه بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال تامین می شد.
ایرنا