به همین بهانه بر آن شدیم تا به برخی از مزایا و نیز لزوم راه اندازیِ چنین فروشگاههایی(چندمنظوره،بزرگ،زنجیره ای..) در سطح شهرستان و آینده دنیای فروش که به سمت عرضه سریع و چابک،دیجیتال مارکتینگ و نهایتا حذف پول و کارتهای خرید… حرکت میکند، بپردازیم.
۱- با رشد سریع تکنولوژی و سمت وسوی تجارت به فروشگاههای بزرگ،چندمنظوره،زنجیره ای،هایپرمارکتها و حتی فروشگاههای مجازی به نظر می رسد مقاومت در برابر تاسیس چنین فروشگاههایی عملا غیرممکن است و فروشگاههای کوچک و توزیعی به سمتِ تجمیع سازی و حتی بعضی تا مرحله نام نما(برند سازی) در حال حرکت هستند.
۲- امروزه با توجه به اهمیت زمان برای شهروندان،به نظر می رسد که فروشگاههایی از این دست باعث صرفه جویی زمانی برای شهروندان میگردد و مشتری می تواند انواع نیازهای روزمره وحتی فراتر از آن را تهیه کند،به خصوص با وجود تراقیک شدید در خیابانهای شهری مانند میبد و اهمیت زمان این مسئله نمودِ بیشتری پیدا می کند و در سالهای اخیر تعداد این فروشگاهها(مانند زنجیره ای، بزرگ،چند منظوره و…)در شهرستان افزایش یافته است.
۳- ارائه محصولات به قیمت ارزانتر از فروشگاههای کوچک،به دلیل تعداد بالای مشتری و خرید در تعداد بالا وحجم زیاد و عدم ضرر وزیان فروش برایِ این فروشگاهها
۴- ایجاد اشتغال سالم به ویژه برای بانوان(مثلا در همین فروشگاه ۱۸ نفر اشتغال که از این میان بیش از ۱۰ زن کم بضاعت وسرپرست خانوار مشغول به کار شده اند،اشتغالی که از لحاظ شرایط و فعالیت کاری ونیز اصول بهداشتی و… با به کارگیری بانوان همخوانی و مناسبت دارد.)
۵- با توجه به خیابانهای کم عرض،واحدهای کوچک و در خوشبین ترین حالت (۵۰۰ متری) و عدم چاره اندیشی اصولی به دلیل ساختار خیابانهای شهری مانند میبد،ایجاد چنین فروشگاههایی(به خصوص ساختمانهای عمودی)،کمک زیادی به حل این مسئله می نماید ،اما شاید نقطه ضعفی که نقدا متوجه این نوع فروشگاهها و خاصه چنین فروشگاهی می گردد، عدم وجود پارکینگ مناسب برای راحتی و اطمینان مشتریان از امنیت وسیله نقلیه خود و خریدی آسان وبدون دغدغه می باشد. البته از واضحات است که ایجاد پارکینگ های عمودی با مدیریت شهرداری باعث حل این معضل می گردد.
۶- به نظر می رسد با توجه به شاخص های تجاری شهرستان میبد که به لحاظ کمی و کیفی بعد از مرکز استان قرار دارد(بیش از۴۰۰۰ واحد صنفی و قیمتهای ارزانتر نسبت به شهرهای دیگر که از واضحات است) ایجاد چنین فروشگاههایی از ضروریات جامعه شهری میبد(با ساختاری بومی که در دهه اخیر با فرهنگهای دیگربه ناچار گره خورده و مسئولین فرهنگی باید در این زمینه اقدام نمایند) می باشد.
۷- با توجه به لزوم عرضه کالاهای تنظیم بازار در چند نقطه شهر،درصورتی که عملکرد قابل توجهی به لحاظ رضایت شهروندان از این نوع فروشگاهها مشاهده گردد، توزیع اقلام تنظیم بازار در این فروشگاهها با تصمیم مسئولین امکانپذیر است.
۸- با احداث این فروشگاهها وعرضه محصولات متنوع ، در مباحث نظارتی نیز کار برای بازرسان و ناظران به سهولت وآسانی امکانپذیر است.
۸- رویکرد مدیریت جدید سازمان صنعت،معدن وتجارت استان یزد در تعامل با راهبرداستاندار محترم،مبنی بر سیاست اصولی توجه به صنایع دانش بنیان،پاک و پرهیز از ایجاد صنایع آلاینده و همچنین در زمینه بازرگانی واصناف نیز ایجادِ فروشگاههای بزرگ،چندمنظوره،زنجیره ای و مولد اشتغال که هر کدام از این موارد(صنایع،صنایع معدنی ،بازرگانی و اصناف) در راستای بهره وری هرچه بیشتر و چابک سازی می باشد.
حجت الله خلیلی کارشناس ارشد علوم ارتباطات (بهمن ۴۰۱)