دبیر هیأت اندیشه ورز فنی و مهندسی بنیاد نخبگان استان یزد: بنیاد ملی نخبگان برای اجتماعات مختلف نخبگانی، طرح ها و تسهیلات متنوعی را در نظر گرفته است که بر اساس شیوه نامه های موجود، برای اجتماعات دانش آموزان مستعد، دانشجویان و طلاب آینده ساز، دانش آموختگان برتر، مخترعان و نوآوران برگزیده و حوزه های تخصصی تعریف شده است.
به گزارش پایگاه خبری بام میبد، نشست معرفی طرح ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان از سوی دانشکده فنی و مهندسی و با همکاری بنیاد نخبگان استان یزد در سالن کنفرانس شهید جندقی دانشگاه میبد برگزار شد.
در ابتدای برنامه، دکتر سمیه سادات موسوی -رئیس دانشکده فنی و مهندسی- با اشاره به تلاش های اخیر بنیاد ملی نخبگان در راستای شناسایی استعدادهای برتر، توانمندسازی و زمینه سازی برای اثربخشی نخبگان، عدم آگاهی بسیاری از دانشجویان از طرح ها و تسهیلات بنیاد را خاطر نشان کرد و بر لزوم برگزاری چنین جلساتی جهت آگاهی جامعه دانشگاهی از تسهیلات و شیوه نامه های جدید بنیاد با هدف توسعه اجتماع نخبگانی و شبکه سازی گروه های مختلف نخبگانی به منظور اشتراک دانش، هم افزایی و کمک به حل مسائل و مشکلات کشور تأکید کرد.
در ادامه، دکتر محمد کبریایی -دبیر هیأت اندیشه ورز فنی و مهندسی بنیاد نخبگان استان یزد- به معرفی طرح ها و تسهیلات مصوب بنیاد ملی نخبگان پرداخت و پس از بیان تعریف نخبه و هدف تأسیس بنیاد نخبگان گفت: مأموریت و چشم انداز بنیاد ملی نخبگان، نخبه شناسی (شناسایی مستعدان برتر)، نخبه گزینی (انتخاب برگزیدگان بر اساس مقررات)، نخبه پروری (پشتیبانی از برگزیدگان در طی مسیر رشد) و نخبه گماری است. بنیاد ملی نخبگان برای اجتماعات مختلف نخبگانی، طرح ها و تسهیلات متنوعی را در نظر گرفته است که بر اساس شیوه نامه های موجود، برای اجتماعات دانش آموزان مستعد، دانشجویان و طلاب آینده ساز، دانش آموختگان برتر، مخترعان و نوآوران برگزیده و حوزه های تخصصی تعریف شده است.
در این نشست، به اهداف، تسهیلات و جدول امتیازات چند طرح مرتبط با دانشجویان اشاره شد. سپس نحوه دریافت شیوه نامه از فهرست انتخابی میز خدمت سایت بنیاد ملی نخبگان به آدرس www.bmn.ir و مراحل ثبت نام، بارگذاری مدارک و فرایند پذیرش از طریق سامانه سینا sina.bmn.ir توضیح داده شد.
دبیر هیأت اندیشه ورز فنی و مهندسی بنیاد نخبگان یزد افزود: بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، رشد و تعالی استعدادهای برتر و نخبگان، اقدام به تدوین و اجرای مسیر رشد نموده است. در این فراِیند، یک استاد راهبر، همراه دانشجو است و مسیر رشد و تعالی را بر اساس سرفصل های «تحصیلی، تخصصی، مهارتی، اجتماعی و فرهنگی» تعریف می کند.
کبریایی گفت: شاخص ها به صورت سالانه ارزیابی می شوند و در صورت حفظ تراز نخبگی، دانشجو مجاز به ادامه مسیر نخبگی است و در این فرآیند، بنیاد نقش سیاست گذار را به عهده دارد و مؤسسات علمی بازوهای بنیاد به شمار می آیند.
این مقام مسئول بیان داشت: در این طرح هم چنین برای اساتید راهبر، نقشه راه رشد و تعالی برای یک دوره چهارساله، تعریف و تصویب می گردد و دانشجویان و اساتید در راستای اثر بخشی، مسیر رشد و تعالی خود را طی می کنند که با عنایت الهی، امید است این مسیر منجر به حل مسائل حال و آینده کشور گردد.
روابط عمومی دانشگاه میبد