کارزار رسانهای پیشگیری از اعتیاد همراه با برپایی نمایشگاهی از انواع پوسترها و بروشورهای اطلاع رسانی و آگاه سازی از مضرات استفاده از مواد مخدر با همکاری اداره بهزیستی میبد و مراکز همسو در مکان تاریخی برج کبوتر خانه راهاندازی شد.
به گزارش پایگاه خبری بام میبد؛ این کارزار با شعار «والد آگاه، فرزند ایمن» از 28 اسفند آغاز شده و تا 15 فروردین با همکاری مراکز مثبت زندگی و مراکز همسو با بهزیستی ادامه دارد.
رئیس بهزیستی میبد در ارتباط با اجرای این طرح در شهرستان اظهار داشت: باورهای غلط در زمینه مصرف مواد مخدر در طول این کارزار باید اصلاح شود.
سید محسن فلاح تصریح کرد: مردم باید بدانند مصرف شیشه برای زیبایی، تناسب اندام، افزایش تمرکز و … مناسب نیست و در مدت زمان کوتاهی عوارضی نامطلوب بر همه این موارد می گذارد.
وی گفت: کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد اولین قدم در پیشگیری از مصرف مواد مخدر است و به طور قطع این روش میتواند در کاهش آسیب های اجتماعی مصرف موادمخدر موثر باشد.
رئیس بهزیستی میبد خاطرنشان کرد: مردم و تشکلهای دولتی را در رفع آسیبهای اجتماعی بسیار تاثیرگذار هستند. آنها به بهترین نحو میتوانند با همکاری هم و با بهره مند شدن از آموزشهای ارائه شده به رفع آسیبها کمک کنند.
سید جمال سجادی فرماندار به همراه علی محمد دهقانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، قاسم دهقانی معاون امور هماهنگی عمرانی فرمانداری و و سیدعلی محمد جلال زاده مسئول حراست فرمانداری شهرستان از این کارزار رسانهای بازدید کردند.
فرماندار میبد با بازدید از نمایشگاه کارزار رسانهای بهزیستی شهرستان برای پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی با موضوع مشاوره و در راستای تربیت فرزندان در نمایشگاه ارائه شدهاست. در این شرایط گسترش فضای مجازی و در دسترس بودن این فضا برای فرزندان، «آیا می دانی فرزندت کجاست» نوعی هشدار و آگاه سازی برای خانوادهها است.
سید جمال سجادی پور افزود: خانوادهها باید بتوانند به فرزندان خود در ارتباط با دوست یابی و دور ماندن آنها از آسیبهای اجتماعی کمک کنند. این نمایشگاه برای افزایش آگاهی خانوادهها کمک کننده است. مردم میتوانند با بازدید از این مجموعه از آنچه ارائه شده بهرهمند شوند. همچنین آموزش و پرورش میتواند از این ظرفیت برای افزایش آگاهی دانشآموزان استفاده کند.
معاون اداره بهزیستی میبد نیز گفت: این نمایشگاه با هدف پیشگیری از اعتیاد و با شعار «آیا می دانی فرزندت کجاست» با همکاری مراکز مثبت زندگی و همسو با بهزیستی برپا شدهاست. هدف این برنامه با معرفی خط ملی اعتیاد( 09628) افزایش آگاهی والدین در مورد فرزندان است.
فاطمه سادات جوادیان با بیان اینکه سال گذشته این کارزار با عنوان «آیا دوست فرزندت را می شناسی» برگزار شد، اظهار کرد: امسال نیز برگزاری کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد با شعار «آیا می دانی فرزندت کجاست» میتواند تلنگری برای خانوادهها باشد.
وی با درخواست از آموزش و پرورش و خانوادهها برای بازدید از نمایشگاه و استفاده از اطلاعات ارائه شده مرتبط با اعتیاد و مواد مخدر ، گفت: انشاءالله با ارائه این آموزشها گام مهمی در جهت آشنایی پیشگیری از اعتیاد برداشته شود.
فرزانه امین الرعایا کارشناس دفتر پیشگیری از اعتیاد در بهزیستی میبد نیز استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه کارزار پیشگیری از اعتیاد و غرفه نقاشی کودک را ستود و گفت: این کارزار به چالش ذهن خانوادهها است، اینکه آیا از فرزندان خود اطلاع دارند؟
اکرم احمدیان کارشناس حوزه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی میبد هم گفت: سازمان بهزیستی یکی از متولیان پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد است، یکی از روشهای پیشگیری آگاه سازی مردم است که در این زمینه سازمان بهزیستی برنامههای متنوعی جهت آگاه سازی والدین از خطرات و مضرات مصرف مواد مخدر اجرا میکند.
وی با بیان اینکه مهمترین برنامه های پیشگیری سازمان بهزیستی اجرای کارزار رسانهای پیشگیری از اعتیاد است، اظهار کرد: این کارزار از اسفند هرسال با عناوین مختلف در سطح شهرستان اجرا میشود وراهبرد کلی تمام پویشهای این برنامه تحکیم خانواده بر برابر اعتیاد است.
احمدیان افزود: در سال گذشته کارزار رسانهای والد آگاه فرزند ایمن با شعار «آیا دوست فرزندت را می شناسی؟ » همزمان با سراسر کشور اجرا شد، در سال جاری نیز کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد والا آگاه فرزند ایمن در نیز از ۲۷ اسفند ماه تا ۱۵فروردین سال جاری درحال اجرا است. وی هدف کلی از اجرای این کارزار را حساس سازی اطلاع رسانی والدین در خصوص توجه به فرزندان، افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد و توجه به فضای تعاملی فرزندان و معاشرت افراد با آنان عنوان کرد.
کارشناس حوزه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی میبد خاطرنشان کرد: وجود والد آگاه در خانواده بدون شک م تواند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان داشته باشد. نوجوان با توجه به شرایط سنی و حس کنجکاوی و…همیشه مستعد گرایش به سمت حرکت بر خلاف مقرارت هستند، عدم آگاهی والدین و نوجوانان باعث میشود فرزندان بیش تر در معرض آسیب قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: والدین در پیشگیری نقش بسیار مهم و کلیدی دارند. برقراری ارتباط موثر و حمایتی بین والدین و فرزندان میتواند نقش اساسی و تاثیر گذاری بیشتری در پیشگیری از اعتیاد داشته باشد. متاسفانه برخی خانواده ها برای جلوگیری از تحریک حس کنجکاوی فرزندان از مطرح کردن مسائل و ارائه اطلاعات صحیح به فرزندان خودداری میکنند. اگر والدین اطلاعات صحیح به فرزندان ندهند ممکن است اطلاعات غلطی را از دوستان کسب کنند.
وی گفت: پیشگیری از اعتیاد یکی از مسائل مهم و ضروری است که باید در اولویت تمامی کارها قرار بگیرد، در این راستا تمامی دستگاه های دخیل در این حوزه باید پای کار باشند تا بتوانیم از پتانسیل ها و ظرفیتهای دستگاه های متولی در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی در زمینههای پیشگیری از اعتیاد بویژه نوجوانان استفاده کنیم. البته در این زمینه تاکنون همکاری های خوبی از سوی دستگاههای متولی و رسانهها در استان انجام شدهاست.
احمدیان با اشاره به اطلاع رسانی این طرح در کانالها و رسانههای خبری و توزیع بروشور و تراکت در سطح شهر و ادارات استان و نصب بنر و بیلبورد در میادین اصلی شهر در سطح شهرستان، اظهار داشت: برگزاری جلسات مشاوره و آگاه سازی در مدارس و محلات آسیب خیز، و… با هدف آگاهسازی و اطلاع رسانی به گروههای مخاطب و افزایش دانش و مهارت والدین پیرامون پیشگیری از اعتیاد از جمله اقداماتی است که در کارزار رسانهای والد آگاه، فرزند ایمن در حوزه های مختلف شهری و روستایی اجرا میشود.
وی اجرای طرح پازک(پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان) با هدف ارتقای دانش زنان دارای همسر معتاد در زمینه پیشکیری از اعتیاد که در سال گذشته این طرح در 2 محله شهرستان محله مسکن مهر وشهیدیه برگزار شده را نیز یادآور شد و افزود: طرحهای اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد با هدف کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت کننده و ارتقای سطح آگاهی خانوادهها نسبت به مواد مخدر اجرا میشود.
وی همچنین ازجمله برنامههای اجرایی موسسات در طرح کارزار رسانهای پیشگیری از اعتباد را معرفی خط ملی اعتیاد 09628 عنوان کرد.
گفتنی است نمایشگاه کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد در برج کبوتر خانه در کنار غرفه های شولی، کاربافی و زیلوبافی زنده دایر شدهاست.