بام میبد : مانند سال گذشته در راستای ایجاد انگیزه در دانش آموزان به تلاش برای کسب موفقیت در امر تحصیل علم به سراغ دانش آموزان برتر دبیرستان خدیجه کبری میبد که موفق شدند رتبه های زیر هزار را کسب کنند ، رفتیم و از آنها رموز موفقیت و انگیزه تلاششان را جویا شدیم که ما حصل آن ، در این جا ارائه می شود:
فاطمه قیاسی رتبه 304 منطقه 2 و 807 کشوری
این دانش آموز در باره رموز موفقیتش بیان کرد : برای رفتن به رشته تجربی ، استعداد داشتن اهمیت دارد و بعد از آن تلاش ، اما رشته علوم انسانی همه چیز به تلاش دانش آموز بستگی دارد.
وی اول توکل به خدا و بعد هم تلاش و ناامید نشدن را عامل موفقیت خود می داند ، البته پدر و مادر هم به او انگیزه می دادند و شرایط درس خواندن را برایش فراهم می کردند ، همراهی دوست صمیمی او هانیه فلاح و با هم درس خواندنشان نیز عاملی دیگر بود که موفقیت در کنکور را برای او به دنبال داشت.
او استرس را عاملی می داند که می تواند در نتیجه کنکور تاثیر داشته باشد .
دانش آموز موفق دبیرستان خدیجه کبری می گوید ، اگر در زمان دادن کنکور استرس نداشتم ، شاید رتبه ای بهتر ، همانگونه که انتظار داشتم به دست می آوردم ، اما اکنون هم خدا را شاکرم .
وی در مورد روش درس خواندن خود و در توصیه به دانش آموزانی که کنکور را در پیش رو دارند ، گفت : خواندن متن کتاب مهم است ، دانش آموزان باید از متن کتاب تصویری در ذهن خود داشته و آن را فهمیده باشند و بعد به حفط آن مبادرت کنند.
قیاسی در مورد انگیزه تلاشش بیان کرد : تلاشم این بود که شرمنده پدر و مادرم و زحماتشان نشوم و در این جا از آنها و مربیانم قدردانی می نمایم.
وی برای کنکور کتابهای درسی را مطالعه می کرده و همچنین در آزمون گزینه دو هم شرکت داشته است.
محیا زارع رتبه 400 منطقه 2 و رتبه 1062 کشوری
این دانش آموز علاقه به رشته علوم انسانی و اهمیت ویژه پدر و مادر خود به امر تحصیلش که در این راستا از او حمایت می کردند، محیط آموزشی مناسب در دبیرستان خدیجه کبری میبد و بهره بردن از دبیران با تجربه و دلسوز و نهایت تلاش و کوشش خودش را عوامل موفقیتش ذکر نمود که در سایه لطف خدا توانست آن را کسب کند.
وی در مورد انگیزه تلاشش گفت : همیشه به رشته علوم انسانی عشق می ورزیدم و درسهایم را با علاقه می خواند ، همچنین درسها را فقط حفظ نمی کردم ، بلکه سعی می کردم ، درس ها را درک نموده و مفهومی بخوانم .
علاقه ام به رشته حقوق نیز ، انگیزه ای بود که مرا به تلاش برای درس خواندن وادار می کرد.
او در مورد روش درس خواندن خود افزود : در درس خواندن توجهی به ساعات مطالعه نداشتم ، کیفیت مطالعه برایم اهمیت بیشتری داشت ، هرروز بسته به شرایط ساعت مطالعه ام فرق می کرد ، در کنار درس در آزمون ها نیز شرکت نموده ، به ارزیابی خود می پرداختم ، همچنین در کلاس نیز ، به خوب دقت کردن به درس دادن دبیران توجه داشتم.
وی در توصیه به دوستانش گفت : سعی کنند ، استرس را در هنگام مطالعه از خود دور نموده ، آن را مدیریت کنند ، دروس را مفهومی خوانده و تنها حفظ نکنند ، چون سوالات مفهومی سهم قابل توجهی در کنکور دارد.
این دانش آموز موفق دبیرستان خدیجه کبری همچنین گفت : دانش آموزان باید سعی کنند کمتر از موسسات کنکور استفاده کنند و فقط در دروسی که ضعف دارند ، به موسسات و معلمان خصوصی مراجعه کنند، همچنین به زمان ، توجه ویژه ای داشته باشند و وقت خود را بیهوده به هدر ندهند.
زارع از پدر و مادرش که در امر تحصیل حامی او بودند و همچنین مشوقش و تمامی موانع بر سر درس خواندنش را رفع می کردند ، و نیز از مدیریت دبیرستان خدیجه کبری خانم مصدق و دبیران دلسوز مدرسه تشکر نمود.
مریم قصاب نژاد رتبه 424 منطقه 2 و 1101 کشوری
این دانش آموز عوامل موفقیت خود را یاری و پشتبانی خدا ، شرکت در کلاس های تست زنی ، طرح مطالعاتی مدرسه ،شرکت در آزمون های گزینه دو ، انگیزه ای که پدر و مادرش به او می دادند و همراهی آنها که سعی می کردند شرایط خوبی را برای درس خواندن او ایجاد کنند و تلاشهای دبیران به خصوص دبیران امسال و مدیریت دبیرستان عنوان می نماید.
وی در طول سال تحصیلی همراه با برنامه گزینه دو و برنامه طرح مطالعاتی مدرسه برای درس خواندن پیش می رفت .
قصاب نژاد به دوستانش توصیه می کند که در ایام تابستان شروع به خواندن کنند تا در طول سال فشار کمتری برای خواندن داشته باشند.
همچنین با دوستانشان در درس خواندن رقابت داشته باشند ، اما نسبت به کسب نمره بالاتر دوستان خود احساس ناامیدی نکنند.
وی پیش بینی نمره زیر هزار را داشت اما انتظار کسب رتبه ای که به دست آورده است را نداشت و حال خوشحال است و احساس رضایت می کند که با تلاشهایی که داشته است و در کسب موفقیتش تاثیر گذار بوده است ، چنین موفقیتی را کسب کند.
این دانش آموز موفق دبیرستان خدیجه کبری ، انگیزه تلاشش را کسب رضایت رضایت پدر و مادرش ذکر نمود و در پایان از پدر و مادر ، دبیران و دوستانش که راهنما و مشوق خوبی برای او بودند ، تشکر کرد.
مهدیه زارع رتبه 472 منطقه 2 و 1198 کشوری
این دانش آموز عوامل موفقیتش را فراهم کردن محیط آرام و به وجود آوردن امکانات لازم برای درس خواندن توسط خانواده اش ، تشویق پدر و مادر و دبیران ، تلاش و شب زنده داری برای درس خواندن و فهمیدن درس بیان کرد.
او همچنین به گفته اینشتین که می گوید ، 99 درصد ، تلاش برای کسب موفقیت مهم است و یک درصد استعداد ، برای آنچه ، یک فرد می خواهد به آن برسد، اشاره نمود.
وی انگیزه تلاشش را سربلندی خود و کسب یک موقعیت اجتماعی ذکر نمود.
زارع در درس خواندن اول سعی داشت آن را بفهمد و بعد حفظ کند .
او شرکت در کلاسهای تست زنی و کنکور را نیز در کسب رتبه زیر هزار که به دست آورده است تاثیر گذار می داند و می گوید ، بعضی شاید در این کلاسها به علت هزینه ای که دارد و توانایی پرداخت آن را ندارند ، شرکت نکنند و فکر کنند نمی توانند در کنکور موفق شوند ، اما چنین نیست کلاسها تاثیر گذار هست اما عمده ، تلاش خود فرد می باشد که موفقیت را برایش رقم می زند.
این دانش آموز موفق دبیرستان خدیجه کبری میبد از دوستانش خواست سعی کنند در درس خواندن ، موفقیت هایی که دوستانشان کسب می کنند ، آنها را نا امید نکند ، به خود امید داشته باشند و خود را باور کرده و خود را نسبت به تلاشهای خود و موفقیت هایی که داشته اند ، بسنجند و بدانند هیچ وقت نمی توان ره چند ساله را یک شبه پیمود .
حانیه فلاح رتبه 474 منطقه 2 و 1201 کشوری
این دانش آموز نیز عوامل موفقیتش را توکل داشتن به خدا ، توجه نداشتن به حرف دیگران در درس خواندن ، انگیزه ای که پدر و مادرش به او می دادند و همراهی آنها ، ارتباط داشتن با دوست خوبش فاطمه قیاسی که بیشتر سعی می کردند با هم درس بخوانند و تلاشهای خودش می داند.
وی برای درس خواندن ، و در هنگام رفتن به کلاس درس ، همیشه پیش مطالعه داشت ، از تابستان در آزمون های مدرسه شرکت داشت ، درس هایی که معلمان می دادند را همان روز می خواند و در خواندن نیز سعی می کرد اول متن کتاب را بفهمد و بعد حفظ کند.
همچنین همراه با مطالعه کتاب درسی ، کتابهای آموزش در ارتباط با دروسش را نیز مطالعه می کرد ، در آزمون های گزینه دو هم شرکت داشت و دو سال از سالهای دبیرستان را هم با برنامه کانون قلمچی و شرکت در آزمون های آن پیش می رفت .
فلاح پیش بینی بهتری برای رتبه اش می کرد ، اما الان هم خوشحال است برای این رتبه ای که کسب نموده است .
انگیزه تلاش او ، شرمنده نشدن در مقابل پدر و مادرش بود .
این دانش آموز موفق دبیرستان خدیجه کبری میبد از دوستانش خواست در زمینه تحصیل تنها به آنچه معلمان ، مشاوران و دبیران مدرسه می گویند ، گوش کنند .
او از زحمات دبیران و پدر و مادرش تشکر نمود.
فاطمه رجبی پور رتبه 951 منطقه و 2427 کشوری
این دانش آموز عوامل موفقیتش را توکل داشتن به خدا، از دست ندادن امید و پشتیبانی پدر و مادرش ذکر نمود.
همچنین برنامه ریزی برای درس خواندن را عاملی مهم برای کسب موفقیت بیان کرد.
وی کسب رضایت پدر و مادر و دیدن درد جامعه را انگیزه ای برای تلاشش برشمرد.
او ابتدا سعی می کرد درس ها را خوب بفهمد و بعد حفظ کند .
این دانش آموز موفق دبیرستان خدیجه کبری میبد از دوستانش خواست خود را کمتر از دیگران ندانند و بدانند که تنها توکل به خدا و پشتکار داشتن مهم است و اینکه بدانیم در زندگی با تلاش و اتکای به خدا ، می توانیم ، به آنچه می خواهیم ، برسیم.
وی درصحبتهایش آیه ای از قرآن را نیز بیان کرد که اشاره به آن دارد که همه چیز به دست خداست ، قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
رجبی پور پیش بینی رتبه ای بهتر از آنچه کسب نموده ، می کرد .
او استرس را عاملی ذکر نمود که توانست در نتیجه کنکورش تاثیر نامطلوب گذاشته ، باعث شود نتواند ، نتیجه دلخواهش را به دست آورد.
این دانش آموز موفق دبیرستان خدیجه کبری از دوستانش خواست به خدا توکل کنند و بدانند با تلاش و تکیه به خود می توانند ، موفق شوند.
گفتنی است ، بیان آنچه در کسب موفقیت دانش آموزان برتر تاثیر گذار بوده ، می تواند انگیزه ای برای دیگر دانش آموزان در امر تحصیل باشد .
ضمن تشکر از مدیریت و کادر علمی دبیرستان خدیجه کبری میبد در به وجود آوردن امکان مصاحبه با دانش آموزان برتر ، از دیگر مدارس شهرستان نیز انتظار آن داریم که در ذکر موفقیت ها و عوامل و انگیزه کسب موفقیت توسط دانش آموزان پر تلاش خود ، ما را همراهی نموده ، چراغ راهی برای دیگر دانش آموزان جهت رقم زدن موفقیت های علمی و درسی فراهم نمایند .