حسینعلی دهقانی زاده روز چهارشنبه درهمایش ارتباط شناسی با حضوراعضای هیئت علمی دانشگاه میبد افزود:همچنان که تمام آرزوهای کودکی افراد به دنبال ارتباط های منفی برباد می رود و در افراد ایجاد خشم می کند ، ارتباط های مثبت نیز می توانند تشویق کننده و تعیین کننده سرنوشتی خوب برای انسان باشد.
وی ادامه داد: ارتباط به عنوان مهمترین موضوع از لحظه تولد انسان شکل می گیرد و از خانواده تا اجتماع درتمام مراحل زندگی انسان و در مکانهای گوناگون مطرح است.
کارشناس مسئول مراکز مشاوره اداره بهزیستی استان یزد اظهارداشت: یک سری باورهای غلط و کلیشهای نظیرنشناختن و آگاهی نداشتن به ارتباط و احساس عدم نیاز به آن ، عدم اعتقاد به قابلیت اجرایی بودن آموزش اصول ارتباط موثرو… موانعی بر سر راه برقراری ارتباط هستند.
وی تصریح کرد: ریشه بسیاری ازآسیب ها و مشکلات در کودکی ، نوجوانی و سایر مراحل زندگی نظیر اعتیاد ، طلاق ،ناهنجاری های رفتاری ، مشکل داشتن درنعاملها و.. به چهار حوزه ارتباط با والدین ،ارتباط با همسر،ارتباط با رئیس و همکاران درمحیط کار و ارتباط با افراد دراجتماع برمی گردد.
دهقانی زاده درادامه خاطرنشان کرد : مشکل داشتن در برقراری یکی از این ارتباط ها دیگر حوزه های ارتباطی را هم تحت الشعاع قرارداده و دچارمشکل می کند و با داشتن حال خوش دراین حوزه ها احساس رضایت درفرد را شکل می دهد.
وی همچنین با اشاره به یادگیری سه مهارت لازم ، هوش هیجانی را توانایی درک احساسات و روابط بین فردی ذکر کرد و افراد دارای هوش هیجانی را افرادی موفق در کار خود شمرد.
کارشناس مسئول مراکز مشاوره اداره بهزیستی استان یزد اضافه کرد: فرد دارای هوش هیجانی رفتاری متفاوت در برخوردها دارد و ضروری است که انسان معلمی خوب و کارآمد داشته باشد که کنترل هوش هیحانی را به او یاد دهد و نقش والد گری را داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما می توانیم خود هوش هیجانی داشته و آن را افزایش دهیم و هم درمخاطب و هم در بچههای خود به وجود أورده و در برخورد با بچهها در این ارتباط همراه با دعوت به آرامش ، با تغیین چارچوب بفتاری مهارت حل مسئله را به آنها یاد دهیم.
دهقانی زاده افزود:درارتباط من کودک ، من والد و من بالغ وجود دارد که در مواردی من کودک در افراد به خصوص در زمان خرید کردن و مواردی نظیر آن که پای احساسات در میان است و فرد مجبور به انتخاب است ، تحریک می شود.
وی همچنین گفت:ما باید با گذر از احساسات منفی به احساسات مثبت برسیم ،راه صمیمی شدن با دانشجو زمانی است که او ناراحت است.
کارشناس مسئول مراکز مشاوره سازمان بهزیستی استان یزد همینطور به مهارتهای گوش دادن ، جرات مندی و نگرفتن آن از از دانشجو با توجه به اینکه معلم و استاد نقش الگو دارند و با جرات مندی خود می توانند دانشجو را حرآت مند کنند ، حل تعارض بر اساس نیازها ، گرفتار نشدن در چرخه تعارضها و ارتباط بر اساس نیازها اشاره کرد.
وی 5 نیاز بنیادی را نیز ازنظر روانشاسی را جسمانی ، تفریح ، آزادی، قدرت و تعلق ذکرکرد و یادآورشد :نگاههای سنتی در بهترین حالات به بجهها پاداش می دهد در صورتی که اگر روی چهار نیاز کار شود یادکیری خلاق اتفاق میافتد.
این کارشناس اداره کلاس براساس این چهار نیاز را به صورت گره زدن یادگیری بچه ها با آرامش , قائل شدن آزادی برای آنها همراه با محدویت توصیه کردو گفت:این موضوع در ارتباط با دانشجویان هم شکل می گیرد ، نیاز به تفریح جزو اساسی ترین نیازها است ،یادگیری بر اساس تعلق نیز باید به گونه ای پاداش محور نباشد. وی در پایان با تاکید بر اینکه فهمیدن و یادگیری موضوعی مهم است که باید آن را درونی کرد موانع ارتباط را برجسب زدن ، تشخیص گذاری ، دستور دادن،تهدید، پرسش های زیاد و نامناسب ، تهییج ارائه راه حل در قالب نصیحت ، درک نکردن احساسات و…برشمرد.