رئیس اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه تحقق شعار سال تنها با بهبود کیفیت کالاهای تولیدی امکانپذیر است، گفت: الگوی مصرف در ایران با دورریز و ضایعات زیاد همراه است.
خبرگزاری تسنیم : محمدرضا قمی در چهارمین همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرفکننده یزد، هدف از تشکیل این سازمان را گسترش و نهادینهکردن فرهنگ حقوق مصرف کننده دانست و اظهار داشت: ارائه کالاهای مطلوب به مصرف کننده، رساندن کالا به دست مصرف کننده نهایی، واردات متناسب با نیازهای واقعی جامعه، صادرات متناسب با عرضه داخلی، ایجاد شبکههای توزیع قانونمند و مناسب، اطلاعرسانی عمومی، پیگیری شکایتهای مردمی و معرفی الگوی مصرف از وظایف این سازمان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد گفت: رعایت حقوق مصرف کننده باید به شکلی بررسی، طراحی و اجرایی شود که به تولید لطمه نزند و مانعی در امر تولید ایجاد نکند.
وی با بیان اینکه اگر این اتفاق بیفتد سرمایه از بخش مولد فرار کرده و طبیعتا فشار تورومی ایجاد میشود، عنوان کرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و وظیفه تمام رسانههای گروهی به ویژه سیمای جمهوری اسلامی است که در امر تشویق و ترغیب مصرف کنندگان جهت مصرف تولیدات داخلی گام بردارند.
قمی لازمه تولید را کیفیت، مرغوبیت و قیمت مناسب دانست و گفت: در این صورت مردم ترغیب میشوند که از کالاهای داخلی استفاده کنند و این موضوع رفاه اجتماعی را به دنبال دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد موضوع مهم دیگر را الگوی مصرف دانست و گفت: متاسفانه در جامعه ایرانی ما مصارف غیر متعارف داریم به عنوان نمونه در بخش نان، اطلاعات منتشر شده نشان از 20 درصد ضایعات دارد، یا در بخش انرژی، حمل و نقل و دیگر موارد این چنین مشکلاتی را مشاهده میکنیم.
وی تصریح کرد: در این زمینه رسانه های جمعی نقش بسیار مهمی را برای فرهنگ سازی و تحقق شعار سال دارند و می توانند گام مهمی در پیشرفت کشور در حوزه های اقتصادی بردارند.