مشاور رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ضمن تاکید بر قدرت همافزایی روابطعمومیها، از آنها خواست صادقانه دستاوردها و پیشرفتها را با مردم در میان بگذارند.
فتاح فتاحی مشاور عالی سخنگوی دولت سیزدهم در نشست شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان با اذعان به کمبودهای حوزه روابط عمومی در ابعاد مختلف سرمایه انسانی یا حوزه مالی و اعتباری، تأکید کرد: روابط عمومیها نباید از قدرت همافزایی با یکدیگر و استفاده از ظرفیتهای هم غافل شوند.
وی تصریح کرد: اگر در حوزه فعالیت روابط عمومیها در همه ابعاد تفاوت و دستاورد خاصی حاصلشده این اعضا میبایست تأثیر این اتفاق و قبل و بعدازاین اتفاق را برای مردم مقایسه کنند.
مشاور رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ضمن بیان خاطرهای از مقام معظم رهبری (ره)، به بیان دیدگاه و تأکید ایشان نسبت به صرفهجویی در مصرف انرژی پرداخت و تصریح کرد: همه در هر لباس و منصب و خانوادهای باید به فرهنگ صحیح درست مصرف کردن عمل کنند تا شاهد نتایج بهتری نسبت به حال حاضر باشیم.
فتاحی همچنین با بیان خاطرهای از رئیس دولت قبل راجع به اهتمام مقام معظم رهبری به مدیریت مصرف انرژی، خواستار اهتمام روابط عمومیها به فرهنگسازی در این زمینه شد.
وی در ادامه اظهار کرد: یزد دومین استان مقصد دور دوم سفر ریاست جمهوری است، البته با این تفاوت نسبت به دیگر استانها که یزدیها از دو هفته قبل، از انجام این سفر مطلع هستند.
فتاحی با بیان این که اعضای هیات دولت نیز همراه با رئیسجمهور در سفر به یزد خواهند بود، از روابطعمومیها خواست با توجه به در اولویت قرار گرفتن اخبار مربوط به رئیس جمهور، در انعکاس اخبار اعضای هیات دولت اهتمام لازم را داشته باشند.
مشاور سخنگوی دولت با بیان این که اعتماد عمومی را خودمان باید بسازیم، از روابط عمومیها خواست ضمن همافزایی در جریان سفر آتی رئیس جمهور، دستاوردهای این دو دور سفر استانی و نیز وضعیت مقایسهای حال و گذشته را به مردم بیان کنند.
وی تاکید کرد: معمولاً آن دسته از روابطعمومیهایی که موفق نیستند و از سوی دستگاه خود جدی گرفته نمیشوند، باید به خود ایراد وارد کنند چرا که در ابتدا باید بتوانند مدیران خود را اقناع کنند تا در ادامه جامعه را با خود همسو سازند.
فتاحی از روابط عمومیها خواست در جریان سفر آتی رئیس جمهور به استان، از انجام تبلیغاتهای محیطی گسترده پرهیز کنند و به جای آن خدمات بیشتری به مردم ارائه کنند و صادقانه در مورد دستاوردها و پیشرفتها با مردم سخن بگویند.
وی پیرامون مشکلات و کاستیهای بیان شده از سوی تعدادی از نمایندگان روابطعمومیها در این نشست نیز قول مساعدت داد و گفت: در عین حال روابط عمومی باید تغییرات را از دورن خودشان آغاز کنند و به سطح جامعه بسط دهند.
این مسئول در پایان نیز از ایجاد شبکه توزیع سه هزار نفری با عنوان مدیران رسانهای کشور برای انعکاس اخبار خوب استانها و دولت از طریق آن خبر داد و گفت: روابط عمومی استانها میتوانند از طریق این شبکه هر چه بیشتر اخبار خوب را در اختیار رسانهها و مردم قرار دهند.
روابط عمومی آیینه تمام نمای فعالیتهای یک سازمان است
محمدعلی شاهحسینی معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد نیز در این نشست با اشاره به برخی از مشکلات حوزه روابط عمومی افزود: روابط عمومی آیینه تمام نمای فعالیتهای یک سازمان و پل ارتباطی مردم، دولت و رسانهها هستند و اینیک مسئولیت بسیار خطیر است.
لزوم شناخت روابط عمومیها نسبت به مسائل کلان جامعه
وی با اشاره به تنوع و تعدد حوزههای کاری برخی از روابط عمومیها در دستگاههای استان افزود: در حال حاضر اشرافیت روابط عمومیها به مسائل کلان و سیاستهای توسعهای استان از اهمیت بالایی برخوردار است و روابط عمومیها باید نسبت به مسائل کلان جامعه شناخت دقیق داشته باشند.
شاهحسینی با اشاره به وضعیت حساس تأمین گاز موردنیاز کشور، تصریح کرد: بخشنامه دورکاری ادارات در پنجشنبهها با توجه به مصرف ۱٫۲ میلیون مترمکعبی گاز در دستگاههای دولتی ابلاغشده و تمامی دستگاههای دولتی ملزم به اجرای آن هستند.
شاهحسینی در همین رابطه خواستار فرهنگسازی پیرامون مصرف بهینه گاز در دستگاهها از سوی روابط عمومیها شد.
لزوم توجه به اعتماد عمومی در کشور
علی صالحی مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد نیز در ادامه این نشست حکمرانی از پایین به بالا را بهترین نوع مدیریت جامعه بیان کرده و حمایت روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان را از مباحث اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مدیریت مصرف خواستار شد.
جلب همکاری مردم در مدیریت مصرف انرژی یک رسالت مهم و تکلیف ملی است
مجید دهقان مدیر دفتر روابط عمومی شرکت برق منطقهای یزد نیز در بخشی دیگر از این مراسم، حوزه مصرف انرژی را یکی از مهمترین حوزههای حال حاضر کشور عنوان کرد و افزود: مصرف بهینه انرژی و بهینهسازی مصرف از حوزههایی هستند که میبایست جزو دغدغههای روابط عمومیهای استان بوده و مردم را نیز در این مسیر همراه کنند.
وی تصریح کرد: جلب همکاری مردم در مدیریت مصرف انرژی یک رسالت مهم و تکلیف ملی است و روابط عمومیهای استان در دو محور بیان ضرورتها و دلایل بهینهسازی مصرف انرژی و همچنین روشهای بهینهسازی انرژی در حوزه برق و گاز؛ اطلاعرسانیهای لازم را انجام میدهند.
دهقان در پایان تأکید کرد: اگر در هر بخش تنها شاهد صرفهجویی دهدرصدی مصرف انرژی باشیم، زمستان ۱۴۰۱ بهراحتی پشت سر گذاشته میشود و امیدواریم روابط عمومیهای استان نیز در این مسیر با همراهی و همکاری مناسب و اطلاعرسانی صحیح، باعث گذر موفق از این ایام شوند.
گفتنی است نشست شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان دهم دیماه با محوریت مدیریت مصرف انرژی و به همت شرکتهای صنعت برق و گاز یزد برگزار شد
در ابتدای این نشست، متخصصین شرکت های گاز و برق استان یزد، ضمن تشریح وضعیت کنونی انرژی کشور، به بیان ضرورت بهینه سازی مصرف پرداخته و راهکار های مصرف بهینه انرژی را تشریح کردند.
همچنین نمایندگان روابط عمومیها نیز به بیان مشکلات و راهکارهای این حوزه پرداختند.
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد
آسیا