وزیر آموزش و پرورش گفت: برای چرخش تحول آفرین در عرصه آموزش و پرورش باید مطالبه تعلیم و تربیت از آموزشو پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شود .
به گزارش پایگاه خبری بام میبد و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش یوسف نوری در نشست با جمعی از خیرین، فرهنگیان و مدیران میبد با اشاره به اهمیت اشراف معلم بر تمام عرصهها اظهار کرد: نظام آموزشوپرورش ما برای دیروز است؛ بهگونهای که درس میدهیم و انتظار داریم که فرزندانمان در آینده و به زمان خودشان تربیت شوند.
وی با تأکید بر این که معلمها باید خودشان بهصورت شبکهای مسئله شناسی و هماندیشی کنند و برنامه خود را ارائه دهند تا در صورت کاربردی بودن آن را در کل نظام آموزشوپرورش پیاده کنیم، تصریح کرد: این که میگوییم نظام آموزشوپرورش برای دیروز است؛ تنها مشکل آموزشوپرورش نیست؛ بلکه در کل نظام تربیتی کشور این مشکل را داریم و باید تحولی در این زمینه رخ دهد.
نوری با اشاره به مصداق این که فناوری اطلاعات و ارتباطات آمد و بسیاری از بزرگترها از بچهها جا ماندند، ادامه داد: در حوزه نسلهای مدارس یا دانشگاهها عموماً در نسل اول هستیم و تنها بهصورت آموزش محور عمل میکنیم؛ فقط انگشتشمار مدارس بهصورت پژوهش محور کار میکنند؛ تعداد اندکی از دانشگاهها کارآفرین محور و بهندرت مسئولیت اجتماعی محور هستند.
وی با بیان اینکه مدیران مدرسه باید توجه و تمرکز خود را بر تعلیم و تربیت متمرکز کنند، گفت: سرویس ایاب و ذهاب، وضعیت مدارس از جمله بهداشت، مسائل عمرانی و ساختمانی و سایر موضوعات متفرقه از تمرکز مدیران مدرسه بر مقوله تعلیم و تربیت میکاهد.
وزیر آموزشوپرورش افزود: آموزشوپرورش باید به تعلیم و تربیت بپردازد؛ اینکه مسائل متفرقه اضافه شود، باعث میشود تا از گسترش تعلیم و تربیت جا بمانیم.
وی تصریح کرد: باید از سواد اسمی به سواد چندبعدی برسیم سوادی که منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی شود؛ سواد از اسمی به مفهومی تبدیل شود و دانش آموزان به فهم و تحلیل کافی برسند و تنها به استنتاج کفایت نکنند.
نوری با تأکید بر اینکه وظیفه داریم کمبود معلم و کلاس را پیگیری کنیم، گفت: پیگیری میکنیم تا برای سال آینده کمبود معلم در کلاس درس را نداشته باشیم.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: شهر میبد زمینه خوبی برای تربیت مدیران دارد و میتوان الگوی میبد در زمینه تربیت مدیران آموزشوپرورش، مدیرانی که بتوانند تعلیم و تربیت ۶ ساحتی را راهبری کنند را برای کل کشور پیاده کنیم.
وی با اشاره به نظام رتبهبندی، اظهار کرد: معلمها نظام رتبهبندی را به عرصهای برای ارتقا کیفیت نظام تعلیم و تربیت تبدیل خواهند کرد.
نوری افزود: رتبهبندی نظام خاصی است و لازم است آییننامه و شیوهنامه را بهطور دقیق مطالعه کنند، رتبهبندی یکی از امتیازات نظام تعلیم و تربیت است، نظام تعلیم و تربیت ۲ الگوی عملی داشت؛ یکی امور تربیتی که از بین برده شده است و تأکید مقام معظم رهبری است که جبران کنیم و دیگری خیرین مدرسهساز است که وضعیت خوبی دارد.
نوری گفت: خیرین مدرسهساز نماد بارز ایفای مسئولیت اجتماعی هستند و این مقوله در خیری تجلی یافته است.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر این که تلاش میکنیم تا از دغدغههای معلمان بکاهیم، ادامه داد: معلمان خرید خدمات نصف حقوق و نصف بیمه میگرفتند که در دولت سیزدهم حقوق و بیمه آنها کامل شد.