بام میبد : محمد حسین صباغی رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد متولد و ساکن در محله فیروزآباد میبد است .
وی دروان تحصیلات خود را تا مرحله دیپلم در میبد سپری کرد ، سپس دوره کارشناسی را در رشته مهندسی عمران در دانشگاه یزد گذراند ، مدرک کارشناسی ارشد را نیز در رشته مهندسی عمران گرایش سازه های هیدرولیکی از دانشگاه تهران کسب نمود.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد سومین فرزند خانواده اش است ، خود نیز یک فرزند دارد .
وی در پاسخ به سوال مرتضی جلیلیان مجری ، تهیه کننده و کارگردان برنامه رادیو پارک که سوال نمود ، آیا در آینده برگزیدن شغلی را که پیشه نموده به فرزندش توصیه می کند یا نه ، عنوان نمود : اگر فرد بتواند کار و یا شغلش را به درستی انجام دهد ، می تواند با انجام آن به یک رضایت قلبی و روحی که برایش فراهم خواهد شد ، نیز برسد و اگر کارش را خوب انجام ندهد و به قول معروف دلش در انجام کار با او همراهی نکند ، انجام دادن چنین کاری توام با زجر و ناراحتی خواهد بود.
صباغی از دیگر عوامل در جهت کسب رضایت از شغل را علاقمندی و عشق به آن کار ذکر نمود و افزود : شخصا به کاری که انجام می دهم فوق العاده علاقمندم و شاید باور نکنید از کلاس پنجم دبستان علاقه به این کار در من ایجاد شد و با آموزشهایی که دیده ام و کسب نموده ام ، کاملا از شغل و کارهایی که تا به حال در ارتباط با آن انجام داده ام ، راضی هستم .
وی افزود : انتخاب شغل مهندسی را به فرزندم به عنوان یک شغلی که سازندگی و فعالیتهای مختلفی را در کنار خود دارد و شغلی بسیار گسترده است ، توصیه می کنم ، اما نه اینکه مسئولیت این کار را قبول کند.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد خاطر نشان نمود : موضوع مسئولیت جدا از مقوله شغل و رشته است و بسیار نیز از هم متفاوت ، شاید بتوانم بگویم ، تنها در دوره ای که نتوانستم کارهای فنی و تخصصی را انجام دهم ، دوره مسئولیتم بوده است ، در عین حالی که به شغلم بسیار علاقمندم و آن کاری جذاب برایم می باشد.
وی از شغل هایی که تاکنون داشته است ، به تدریس در دانشگاه ، چندین سال پیمانکار پروژه های بازسازی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، معاونت فنی پروژه های مختلف ، فعالیت در پروژه راه آهن شیراز به اصفهان ، جاده نورآباد به یاسوج ، پروژه های دفاعی در تهران ، شش سال مدیر عامل یک شرکت بزرگ راه سازی ، 4 سال موسس و مسئول شرکت مشاور راه و در نهایت نظام مهندسی میبد اشاره نمود.
محمد حسین صباغی در اواخر پاییز 95 کلید نظام مهندسی میبد را به دست گرفت ، او از تلخ ترین رویداد در حوزه نظام مهندسی ، در زمان کاری خود که نه ، اما در دو سه سال اخیر ، تخریب ساختمانی در کنار میدان هلال احمر را عنوان نمود و بیان کرد: این تخریب واقعا برای جامعه نظام مهندسی میبد سنگین و تلخ بود.
وی افزود : این ساختمان ، ساختمانی مسکونی در دو طبقه در حال ساخت بود و عمده دلیل آن ضعف فنی در زمینه اجرای کار بود و متاسفانه باید گفت ، ما نه تنها در خود میبد بلکه در کل کشور نیز ساماندهی مجریان ذی صلاح را نداشتیم و مجریان ذی صلاح وجود چندانی ندارند.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد در ارتباط با بیان شیرین ترین رویداد زمان کارش ، با توجه به اینکه عمده تلاش سازمان نظام مهندسی میبد بر روی موضوعات فنی و وظایف اصلی آن گذاشته شده است ، از شروع به کار نظارت مضاعف ، شروع به کار کمیته های فنی نظام مهندسی و وفاق و همدلی که امروز بین مهندسین میبدی هست ، به عنوان لحظات شیرین حوزه کاری خود و در طول زمان تصدی اش بر سازمان نظام مهندسی ، نام برد.
وی در ارتباط با سفرهایی که اعضای نظام مهندسی به خارج از کشور داشتند ، بیان کرد: دنیا ، دنیای اطلاعات و تبادل اطلاعات و ارتباطات هست ، و شاید به زیر سوال بردن عملکرد گذشته ، کار خوبی نباشد ، اما در زمینه سفرها ، یکی از چیزهایی که می تواند به عنوان برنامه سفر و یا حتی دست آورد سفر حتی به کشورهای خارجی مورد توجه باشد ، این است که آموختن شهرسازی در کشورهای مختلف و یا شرکت در نمایشگاه های ساختمان سازی و شهرسازی که در شهر های مختلف دنیا ، برگزار می شود ، سینمارها و کنفرانس های علمی به عنوان یک هدف مد نظر باشد و نیز به دنبال آن ، آموخته هایی که به دنبال این سفرها توسط مهندسین کسب می شود ، در صورتی که جمع بندی و اجرا شود و گاهی نیز لازم هست که مسئولین شهر نیز در این سفر ها حضور داشته باشند ، باید گفت این سفرها را می توان ، بسیار عالی و خوب توصیف نمود ، با توجه به اینکه نباید و نمی توانیم پیشرفت دنیا را در مسائل مهندسی نادیده بگیریم ، اما باید توجه داشت ، در هر گروه و جامعه ای ، موضوعات هم اندیشی ، همراه بودن ، تفریحی و… در کنار کارها هست.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد ، اولین وظیفه و هدف سازمان نظام مهندسی را طبق قانون نظام مهندسی که بر اساس آن بیست و دو جلد آیین نامه نوشته شده ، کنترل ساختمان ، افزایش بهبود کیفیت ساختمان و نظارت بر روند ساخت ساختمان ، عنوان نمود.
وی با اشاره به اینکه ، افزایش کیفیت ، معیارها و نیازهای مختلفی را دارد ، ما بدون داشتن مهندس ناظر خوب ، مصالح خوب و نقشه خوب و… نمی توانیم ، یک محصول خوب که مورد نظر ما ساختمان می باشد را داشته باشیم ، افزود : اولین وظیفه ، کمک به هم در انجام دادن وظایف به خوبی و بالا بردن کیفیت ساختمان سازی است ، با توجه به اینکه ما کشور زلزله خیزی هستیم و هر کدام از ما در سنین مختلف دو یا سه زلزله شدید را به یاد دارد که در ایران اتفاق افتاده ، بنابراین به هیچ عنوان نمی توان گفت که ما چون بنایی 7000 ساله به نام نارین قلعه داریم که تا به حال از زلزله مصون مانده ، چون زلزله نداشتیم و درآینده هم زلزله نخواهیم داشت ، این حرف اشتباهی است ، ما باید تمام تلاشمان را برای یک کار جمعی در جهت افزایش کیفیت ساخت و ساز و بهبود انجام ساختمان سازی با توجه نمودن به همه شاخص ها و معیارها ، به همت همه مسئولین بکنیم و در کنار این موضوع می توان ، به امر سفرهای خارجی و شرکت در سمینارها و کنفرانس ها نیز با توجه دست آوردهایی که دارد یا خواهد داشت ، توجه کرد.
این مسئول در مورد منبع تامین سفرها گفت : قطعا هزینه سفرها را کسانی که رفتند ، خودشان پرداخت کردند و این طور نیست که منبع این هزینه نظام مهندسی و به دنبال آن بیت المال باشد ، اما آنچه مهم است ، دور شدن از وظایف اصلی سازمان و پرداختن به موضوعات دیگر که شاید به دور از هدف سازمان می باشد ، نتیجه این سفرها بوده است .
وی در خصوص دلیل پایان دادن به سفرهایی که قبلا در نظام مهندسی صورت می گرفت ، افزود : به طور یقین معتقد نبودن به سفرهای انجام شده ، دلیل پایان دادن به آنها نبوده است ، بلکه آنچه در ابتدا باید به آن ها پرداخته شود ، وظایف فنی و اولیه سازمان هست که قانون به عهده آن گذاشته و شاید بسیاری از آنها مورد غفلت واقع شده است.
صباغی برآورد مهندسینی که در شهرستان میبد در حوزه نظام مهندسی و مهندسی ساختمان فعالیت می کنند را بیش از هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت : ما در نظام مهندسی میبد حدود 350 مهندس به صورت عضو داریم که بر اساس قانون نظام مهندسی و مهندسی ساختمان در هفت رشته عمران ، معماری ، برق ، مکانیک ، نقشه بردار ، ترافیک و شهرسازی به جز رشته ترافیک که در سطح شهرستان میبد ، هیچ عضوی در این رشته در سازمان نداریم ، درگیر فعالیت های مربوط به ساختمان سازی هستند و این ، به عنوان یک پتانسیل بسیار خوبی است که می تواند کمک بسیاری در مسائل فنی و ساخت و ساز شهر باشد.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد علت اینکه تنها تعداد معدودی از این مهندسین ، پروانه فعالیت دارند ، بیان کرد: دریافت پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی مراحل سختی را دارد که درخصوص آن باید گفت که حتما از زمان اخذ مدرک کارشناسی باید سه سال گذشته باشد و در ضمن آزمونی هم دارد که پذیرش در آن سخت است .
وی تعداد مهندسین پروانه دار را 80 نفر عنوان نمود و دلیل کم بودن آن را مرتبط به لزوم بومی بودن آنها و ساکن بودنشان در شهر میبد برای داشتن فعالیت و نظارت بر ساختمان سازی در میبد برشمرد.
صباغی با توجه به این موضوع که معتقد است ، ساختمان بزرگترین سرمایه فرد است و باید از آن محافظت نمود ، و این دیدگاه به نوعی دغدغه اش بود ، دلیلی شد که به انجام اقداماتی نظیر حذف مهندسین غیر بومی و مهندسینی که چندان فعال نیستند ، بپردازد و تلخی های کار را به جان بخرد .
وی ضمن تشکر از مهندسینی که واقعا دلسوز و باعث افتخار جامعه نظام مهندسی هستند و حتی از مالک ساختمان نیز دلسوز تر می باشند ، از مردم خواست خود به عنوان مالک ساختمان به دنبال مهندسی که کار نمی کنند ، نباشند و به دنبال مهندسینی دلسوز باشند ، همچنین با ارائه گزارش کار مهندسین ، نسبت به پالایش مهندسین و اعمال ساز و کاری که نسبت به کار مهندسین می توان نمود ، کمک کنند تا زمینه تشویقی نیز برای مهندسین فعال فراهم شود.
وی در ادامه به اجرای طرح نظارت مضاعف اشاره نمود که با اجرای آن و با تشکیل تیمی به کار مهندسین ناظر نظارت می شود و نتیجه آن به نظام مهندسی گزارش می گردد و در صورت کم کاری به مهندس ناظر هشدار داده می شود.
صباغی همچنین شورای انتظامی در سازمان نظام مهندسی را متشکل از یک نماینده دادگستری و چهار نفر مهندس با تجربه ذکر نمود و عنوان داشت : مردم در صورت داشتن گلایه و شکایتی می توانند به شورای انتظامی شکایت خود را ارجاع دهند و احکامی که این شورا صادر می کند ، در حقیقت حکم قوه قضاییه است .
وی مردم که همان مالکین هستند ، نطام مهندسی به خاطر عملکرد اعضای خود و تیمی که به عنوان وزارت راه و شهرسازی استانها در بازدیدی که از ساختمان ها دارند ، از گروه هایی برشمرد که می توانند به شورای انتظامی شکایت کنند.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد در خصوص آیین نامه 2800 گفت : این آیینه نامه مرتبط با مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله است و به علت گستردگی آن نمی توان گفت در کدام ساختمان ها صد درصد رعایت می شود و در کدام ساختمان ها به صورت صد در صد رعایت نمی شود ، اما باید گفت که خوشبختانه نسبت به دیگر شهرهای استان ، میبد وضعیت بهتری را در عمل و اجرای آیین نامه 2800 دارد.
وی افزود : اگر هم نقصی در اجرا دیده می شود به علم عمومی مردم و حتی مهندسین به آیین نامه و همچنین ساماندهی نشدن مجریان توانمند و ذی صلای برمی گردد که متاسفانه باید گفت که ما در میبد شاهد حضور مجریان یا پیمانکاران غیر بومی و غیر متخصص هستیم و این موضوعی گسترده و فراسازمانی هستند که لازم است فرمانداری ،شهرداری ، حتی پلیس راهور، پلیس راهنمایی رانندگی ، نظام مهندسی ، اتحادیه های صنفی ساختمانی و.. همه دست به دست هم دهند تا مجریان و پیمانکارانی که توانمندتر هستند ، مشغول به کار شوند ، با توجه به این پیمانکارانی وجود دارند غیر بومی و بدون اینکه عضو هیچ اتحادیه و صنفی باشند به کار ساختمان سازی می پردازند و این پیمانکاران ، بعد از پایان و تحویل کار مسئولیتی ندارند و نمی توان به آنها دسترسی داشت و شاید قسمت عمده ای از ضعف ساختمان سازی ما همین موضوع باشد.
این مسئول درخصوص نظارت سازمان نظام مهندسی میبد در خصوص نظارت بر بافت فرسوده و میراثی میبد ، گفت : رسیدگی و نظارت بر بافت فرسوده و تاریخی میبد همت و عزم عمومی را می طلبد ، با توجه به ساختاری که دارد و وسعت بافت تاریخی و فرسوده آن که حدود 1000 هکتار از وسعت شهرستان را شامل می شود و همچنین با عنایت به اینکه به راحتی نیز نمی توان بافت فرسوده و تاریخی آن را از هم جدا نمود ، همچنین نظام مهندسی از نظر قانون در این زمینه قدرت اجرا ندارد.
وی در ادامه افزود : در این حوزه نیاز به سرعت بسیار و ظرافت خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد در مورد ناهماهنگ بودن ساختمانها گفت : این امر مرتبط به طرح تفصیلی شهرداری هست که سالهای سال مغفول مانده است و در حال حاضر شهرداری و شورای شهر به دنبال اصلاح آن هستند.
وی طرح تفصیلی را طرحی خواند که در آن تغییر کاربری ها ، عرض معابر و بسیاری از مسائل شهری را در خود دارد و در حقیقت یک برنامه جامع برای شهرسازی است و پرداختن به آن ، همت شهرداری را می طلبد.
این مسئول با عنوان این که ، شناسنامه فنی ساختمان از مواردی است که در امر ساختمان سازی مورد غفلت واقع شده است ، بیان کرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در حقیقت سند هویتی ساختمان است ، سندی است که قبلا به شکل دفترچه سبز رنگ کوچک بود و در حال حاضر به صورت دفترچه سیاه رنگ و بزرگتر است که ابعاد زمین ، مساحت آن ، فضاهای کالبدی ساختمان ، مشخصات طرح ، نام طراح ، مهندس ناظر ، وظایف مهندس ناظر ، نوع مصالحی که در ساختمان به کار می رود اعم از آجر ، آهن آلات ، وسایل برقی و تاسیساتی در آن مندرج است و به عنوان دفترچه ای اولیه حاوی اطلاعات ساختمان که امضای مهندسین ناظر هم در آن هست ، در اختیار مالکین قرار می گیرد و در نهایت به صدور شناسنامه فنی ساختمان منجر می شود.
وی افزود : شناسنامه فنی ساختمان که کل اطلاعات ساختمان به صورت ریز در آن نوشته شده است ، از نظر قانونی در زمان معامله ساختمان باید بین خریدار و فروشنده ساختمان مبادله شود ، اما متاسفانه قوه قضائیه انجام این امر را در زمان معاملات به صورت قانون ، ابلاغ نکرده است ، در صورتی که نظام مهندسی در حال انجام نظارت و صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هست.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد در ادامه تصریح نمود : اما این امر مهم گاهی تا به آخر اجرا نمی شود ، به این دلیل که بسیاری از مالکین به این موضوع آشنایی ندارند و گزارش هایی که حاوی اطلاعات ساختمان هست را برای گرفتن دفترچه اصلی که همان شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هست را به نظام مهندسی ارائه نمی نمایند .
صباغی با ارائه توضیحات بیشتری در این باره بیان کرد: در هنگام صدور پایان کار مالک باید دفترچه را تحویل دهد و سازمان نظام مهندسی وظیفه دارد اطلاعات داخل دفترچه و گزارشاتی که هست و نیز اطلاعاتی که شهرداری از زیربنا و مشخصات ساختمان در آن درج می کند را در دفترچه و شناسنامه اصلی درج کند و در اختیار مالک قرار دهد.
وی افزود : با توجه به اینکه مهندس ناظر در قسمتهای مختلف باید دفترچه را امضا کند و مسئولیت مصالحی که در ساختمان به کار رفته ، بپذیرد ، باعث می شود که کار نظارت ، بهتر صورت گیرد.
رئیس نظام مهندسی شهرستان میبد در مورد این سوال که آیا پرداخت نقدی هزینه نظارت که مالکین به حساب نظام مهندسی وارد می کنند ، به صورت نقد هم به حساب مهندسین واریز می شود ، بیان کرد: در حال حاضر این امکان وجود دارد که مردم هزینه نظارت بر ساختمان را به صورت نقد پرداخت نکنند و به صورت تقسیطی و چک هم زمینه پرداخت آن فراهم است ، اما وجه به صورت نقدی به مهندس ناظر داده نمی شود ، تدابیری اندیشیده شده که به دنبال آن هزینه پرداخت شده و یا چک به حساب مهندس ناظر واریز می شود ، اما امکان برداشت آن به صورت مستقیم نیست ، پس از صدور پروانه ساختمان و ارائه تصویری از پروانه توسط مهندس ناظر به نظام مهندسی ، قسط اول مبلغ که چیزی حدود 50 درصد است به او پرداخت می شود و بقیه قسطها هم بر اساس گزارشات مرحله ای که از پیشرفت کار می دهد ، به او داده می شود.
وی خاطر نشان نمود : برقراری ارتباط مالی بین مالک و مهندس ناظر از نظر قانونی ممنوع است و خواهشی که از مردم دارم این است که به هیچ وجه پول نقد به مهندس ناظر پرداخت نکنند ، مهندس ناظر کل مبلغ نظارت خود را به ازای زیربنای ساختمان و سازه ای که در نقشه اش بوده ، در ابتدای کار به نوعی دریافت کرده است و این کار غیر قانونی است که خواسته باشند ، به او پرداخت نقدی داشته باشند.
صباغی در پایان از مردم خواست ، به هیچ وجه مراحل ساخت ساختمان خود را بدون نظارت مهندس ناظر انجام ندهند ، اگر به او دسترسی ندارند به نظام مهندسی گزارش نمایند.
وی با بیان اینکه ، مردم می توانند از طریق سایت نظام مهندسی و شماره تلفن هایی که در سامانه هست با ما در ارتباط باشند ، افزود : مهندس ناظر فردی است که از تخصص و علمش در راستای کمک به مردم در جهت ساخت ساختمان که سرمایه مردم هست ، استفاده می کند ، بنابر این خواهشی که از مردم و مالکین دارم ، این است که بدون ارتباط با یک مهندس ناظر به ساختمان سازی نپردازند و سعی کنند از علم و دانش که مهندسین دارند ، استفاده نمایند.
گفتنی است برنامه رادیو پارک برنامه ای است که در شب های ماه مبارک رمضان در پارک بهاران میبد با اجرای محریان شهرستان میبد که در کلاس های برگزار شده توسط انجمن فن بیان و گویندگی میبد کسب تجربه نموده اند و با تلاش خود توانمندی اجرای برنامه در جمع را پیدا کرده اند ، به صورت زنده در پارک بهاران میبد برای مردم اجرا شد.
بام میبد افتخار این را دارد بنا به درخواستی که مخاطبان برنامه داشته اند ، گزارش کامل گفتگو های انجام شده را منتشر نماید.
گفتگوهایی نشر داده شده ، گفتگوهای دیگری هم از طریق عوامل برنامه رادیو پارک ارسال شده تا نشر داده شود ، مخاطبان برنامه رادیو پارک میبد و نیز بام میبد می توانند ، گزارش مصاحبه های انجام شده که تا به حال نشر داده شده و نشر داده خواهد شد را در لینک زیر مشاهده فرمایند :
رادیو پارک میبد