ريیس گروه مامور پژوهشسراهای دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: پارک علم و فناوری یزد در ورود به حوزه دانشآموزی و برگزاری مسابقات ذکاوت به خرج داده است
ريیس گروه مامور پژوهشسراهای دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش اظهار كرد: پارک علم و فناوری یزد در ورود به حوزه دانشآموزی و برگزاری مسابقات ذکاوت به خرج داده است
به گزارش ايسنا، “محمد باقر ناييني” در همایش مسئولین دبیرخانههای استانی هشتمین دوره مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش آموزی، با بیان این که سال گذشته به همراه معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش از مسابقات بازدید داشتیم، گفت: تمهیدات خوبی برای مسابقات در نظر گرفته شده بود اما به دلیل اینکه اولین دوره برگزاری آن بصورت ملی بود اطلاعرسانی در استانها به خوبی انجام نشده و ما شاهد حضور کمرنگ دانشآموزان از استانهای مختلف بودیم.
وی با اشاره به این که مسابقات ابتکارات و نوآوری دانشآموزی به گونهای تجمیع ظرفیتهاست، گفت: با توجه به اینکه در پژوهشسراها و مسابقات دانشآموزی منحصراً به یکی از رشتهها مثل رباتیک یا نجوم پرداخته میشود، تجمیع این رشتهها در یک دوره مسابقات به انسجام کارها در آموزش و پرورش کمک می کند .
نایینی افزود: وقتی یک گروه دانشآموز از یک استان در هفت رشته شرکت میکنند، هر دوره باید چند سرپرست با صرف هزینههای بالا همراه آنها شود بنابراین با تجمیع رشتهها در یک دوره از مسابقات میزان هزینه و انرژی و نیروی انسانی نیز کاهش مییابد.
ريیس گروه مامور پژوهش سراهای دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش، مسابقات ابتکارات و نوآوری دانشآموزی را فرصتی برای خلاقیت و نوآوری و ظهور استعدادهای دانش آموزان دانست و اظهار كرد: باید سعی کنیم دانشآموزان را برای شرکت در این مسابقات که به صورت تجمیع رشتهها برگزار می شود، ترغیب کنیم تا برای شرکت در مسابقات مختلف خیلی از کلاسهای درس خود دور نشوند.
نایینی با بیان اینکه پارک علم و فناوری یزد در ورود به حوزه دانش آموزی و برگزاری مسابقات ذکاوت به خرج داده است، گفت: با توجه به اینکه پارکهای علم و فناوری در حوزه شرکت های فناور و دانش بنیان فعالیت میکنند و شالوده این شرکتها هم با دانشجویان بسته شده است، پارک یزد سعی کرده شرایط رشد خلاقیت کودکان را در دوران دانش آموزی فراهم کند تا در زمان بهرهوری دانشجویان زمان زیادی صرف آمادهسازی آنها برای حضور در این عرصه نشود.
وی تصریح کرد: برنامه ریزی درسی در سطح ملی نیز به این نکات توجه کرده است اما به دلیل ظرفیتهای محدود مدارس و مشکلات نظام آموزشی نتوانستند در این حوزهها فعالیت خوبی داشته باشند و به همین دلیل سعی کردیم در هر منطقه آموزشی پژوهش سراهای دانش آموزی را راهاندازی کنیم.
نایینی با اشاره به این که پژوهش سراهای دانش آموزی در واقع به پارکهای علم و فناوری کمک میکنند، گفت: این موسسات مانند دوره پیش دبستانی هستند که در آن دانش آموزان آماده میشوند تا در آینده وارد پارکهای علم و فناوری شوند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که به پیشنهاد پارک علم و فناوری یزد در زمینه اطلاع رسانی مسابقات انجام شد، برگزاری گردهمایی مسئولین دبیرخانهها و مدیران پژوهش سراها بود، گفت: افرادی که در این گردهمایی شرکت کردند نمایندگان آموزش و پرورش در استان ها هستند و می توانند اقدامات موثری برای جذب دانش آموزان به مسابقات انجام دهند.
ريیس گروه مامور پژوهش سراهای دانشآموزی وزارت آموزش و پرورش بحث اطلاع رسانی درسیستم آموزش و پرورش با توجه به پراکندگی و ازدیاد مدارس را کاری زمان بر و سخت عنوان کرد و گفت: سعی کردیم ازبسترهای مجازی تا جایی که دستگاه های نظارتی اجازه میدهند برای اطلاعرسانی استفاده کنیم.
ناييني در پايان ابراز امیدواری کرد كه با برگزاری این گردهمایی و آشنایی رابطین و مسئولین پژوهش سراهای مرجع با مسابقات شاهد حضور پر رنگ تر دانش آموزان از استان های مختلف کشور در این دوره از مسابقات باشیم.
گفتنی است؛ پارک علم و فناوری یزد هشتمین دوره مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش آموزی را چهارم و پنجم آذر ماه امسال در محل دانشگاه یزد برگزار خواهد کرد.