• آخرین
  • روند
  • همه
  • بهداشت کودکان
  • سلامت
  • تغذیه
  • آشپزی
  • موفقیت
  • هنر در خانه
رستگاری

رستگاری در مه غیرت الهی

3 شهریور 1398
دیدار صمیمانه مسئولین استانی با فرزندان مراکز شبه خانواده بهزیستی میبد‎ ‎

دیدار صمیمانه مسئولین استانی با فرزندان مراکز شبه خانواده بهزیستی میبد‎ ‎

18 اردیبهشت 1404
یزد دومین استان بخشنده حیات در کشور

یزد دومین استان بخشنده حیات در کشور است

14 اردیبهشت 1404
سیده مریم موسوی کماندار میبد

کماندار میبدی؛ دارنده بیش از 10 مدال کشوری و یک مدال آسیایی

14 اردیبهشت 1404
امضای تفاهم نامه خیری

کمک ۴ میلیارد ریالی خیر سلامت میبدی برای بازسازی ساختمان خانه بهداشت سورک شهرستان میبد

13 اردیبهشت 1404
برگزاری نمایشگاه دستان توانمند در حسینیه اعظم خانقاه میبد

نمایشگاه محصولات خانگی و توانمندیهای بانوان هنرمند میبد

13 اردیبهشت 1404
افتتاح خانه‌های بهداشت کارگری در شرکت‌های «زیباریس» و «کاشی کوروش» میبد‎ ‎

افتتاح خانه‌های بهداشت کارگری در شرکت‌های «زیباریس» و «کاشی کوروش» میبد‎ ‎

13 اردیبهشت 1404
تودیع و معارفه مدیر امور مالیاتی شهرستان میبد

تودیع و معارفه مدیر امور مالیاتی شهرستان میبد

13 اردیبهشت 1404
کمک میلیاردی میبدی‌ها درجشن گلریزان

کمک میلیاردی میبدی‌ها درجشن گلریزان

13 اردیبهشت 1404
گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر در دبستان مهر ایران زمین میبد

پاسداشت روز جهانی کار و کارگر در دبستان مهر ایران زمین میبد

13 اردیبهشت 1404
حمام سنتی روستای حسن آباد میبد

حمام سنتی حسن آباد میبد مجموعه ای دیدنی در بافت تاریخی بخش بفروئیه میبد

11 اردیبهشت 1404
بازدید از مراکز شبه خانواده میبد به مناسبت روز دختر

تبریک روز دختر به دختران مراکز شبه خانواده میبد

10 اردیبهشت 1404
جشن بزرگ مادر دختری دبستان رضا صادقی میبد

جشن پر از شور و نشاط مادر دختری در امامزاده سید صدرالدین قنبر میبد برگزار شد

10 اردیبهشت 1404
  • در باره ما
  • ارتباط با ما
  • پیوندها
  • ارسال مطلب
  • تصاویر
  • فیلم
  • پذیرش آگهی
یکشنبه 21 اردیبهشت 1404
پایگاه خبری بام میبد
  • خانه
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • فرهنگی
    • سیاسی
    • علمی
    • ورزشی
    • بانوان
    • حوادث
    • استان‌ها
    • مصاحبه
  • سلامت
    • بیماریها
    • دانستنی های سلامت
    • بهداشت کودکان
  • فرهنگ و هنر
    • تئاتر
    • سینما
    • تلویزیون
    • ادبیات
      • شعر
      • دلنوشته و نثر های ادبی
      • داستان
        • داستان های خواندنی
  • علم و تکنولوژی
    • اینترنت
    • موبایل
    • گیاهان
    • دانستنی ها
  • گردشگری
  • شهروندان
  • گزارش‌های خبری
  • یادداشت ها و مقالات
  • گفت و گو
  • بازار
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
پایگاه خبری بام میبد
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اخبار روز
  • سلامت
  • فرهنگ و هنر
  • علم و تکنولوژی
  • گردشگری
  • شهروندان
  • گزارش‌های خبری
  • یادداشت ها و مقالات
  • گفت و گو
  • بازار
خانه مذهبی

رستگاری در مه غیرت الهی

توسط مرضیه امامی میبدی
1398-06-03 21:56:26
در مذهبی, مقالات
A A
رستگاری
0
اشتراک گذاری
Share on FacebookShare on Twitter

اخلاق موردپسند و مومنامه قرآن، تعلیق و قطعی ندانستن آخر کار خود و دیگران است؛ زیرا پایان و رستگاری‌ در مِه غیرت و علم الهی فرو رفته است.

تَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْکَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الحْسْنیَ؛‏ زبانشان دروغ‏‌پردازی می‌کند که [سرانجام‏] نیکو از آنِ ایشان است. (سوره مبارکه نحل، آیه ۶۲).

یکی از جاری و پنهانی‌ترین داوری‌های آدمی درباره شیوه زندگی خود و کارآمدی و نتیجه آن است. هر کس معمولا شیوه خود را متعارف، عقلانی و بهترین می‌داند. کمتر کسی یافت می‌شود که در یک نگاه انتقادی علیه خود بشورد، خود را به باد پرسش و نقد بگیرد و در یک تحلیل فروتنانه راه و مسلک خود را فروتر از سایرین دچار خطاهای دست‌کم احتمالی بداند. عموم آدمیان شهامت خیزش علیه خویش و یافتن نگاه انتقادی به راه‌های آمده و طرح‌های آینده خود را ندارند. به عکس طریقه و کردار خود را نیکو و بهترین به حساب می آورند.

از طرفی دیگر اندیشه نجات و رهایی دنیوی و خصوصا اخروی یکی از بنیادی‌ترین مبانی نظام ادیان ابراهیمی است که بدون وجود آن یکی از جذاب‌ترین و برانگیزاننده‌ترین عوامل روی‌آوری به این ادیان حذف می‌شد. در این بین با قبول یا احتمال آخرت‌اندیشی از سوی آدمی، اطمینان خاطر به مرام و باور و دین و فرقه خود به نجات و رستگاری اخروی هم تعمیم داده می‌شود؛ یعنی شخص به اعتبار همان درست و بدیهی دانستن شیوه رفتار و حیات خود به نجات یافتن اخروی خود و همفکرانش هم باورمند می‌شود. این اعتقاد که ریشه‎ در خودتاییدی دارد، با آرامش، غرور و دلخوشی تا حد خودشیفتگی و آرزومندی همراه می‌شود. (کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیْهِمْ فَرِحُون؛ هر حزبی بدانچه پیش آنهاست دلخوش شدند. (سوره مبارکه روم، آیه ۳۲ ‏)

وجه غلیظ‌تر این روند که در قرآن بارها طعن و شماتت شده این است که مبادا این اعتقادات به نوعی باور به برگزیدگی و خط ویژه نجات برسد. قرآن چنین باورهای دلخوشکنک بی‌عمل را از سنخ آرزوهایی (أَمانِیِّ) می‌داند که در نظام داوری و پاداش‌بخشی خداوند ارجی ندارد. (لَیْسَ بِأَمانِیِّکُمْ وَ لا أَمانِیِّ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِهِ. [پاداش و کیفر] به دلخواه شما و به دلخواه اهل کتاب نیست هر کس بدی کند، در برابر آن کیفر می‏بیند. سوره مبارکه النساء؛ آیه۱۲۳). در جای دیگر مشخصا به نجات‌اندیشی انحصارگرای یهودیان و مسیحیان (و آشکارا مسلمان مخاطب قرآن) طعنه می‌زند و می‌تازد و هدایت را نه به فرقه دینی، بلکه به دوری ابراهیم‌وار از شرک منوط می‌کند. (وَ قَالُواْ کُونُواْ هُودًا أَوْ نَصَارَی‏ تهْتَدُواْ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِمَ حَنِیفًا وَ مَا کاَنَ مِنَ الْمُشْرِکِین. (سوره مبارکه بقره، آیه ۱۳۵)

حُسنی در قرآن

در آیه موردبحث نامومنان و مشرکان سرزنش می‌شوند به صفت اینکه «حُسنی» را برای خود می‌دانند. واژه حُسنی مونثِ صفت تفضیلی «احسن» یعنی نیکوترین است. آیه مورد نظر اشاره دارد که آنها به دروغ و خطا بر زبانشان جاری می‌کنند که «حُسنی» برای آنهاست. در میان مفسرین بین اینکه حُسنی به چه چیزی دلالت می‌کند اختلاف است. برخی آن را به داشتن پسر ارجاع می‌دهند، همچنانکه که در آیات پیشین و سلسله یادداشت‌های قبلی همین گفتار آمده بود که اینان دختر را نماد شومی و بی‌برکتی می‌دانستند و پسر را بهتر. گویی در این آیه مدعی می‌شوند پسری که نیکوتر است برای آنهاست.

دسته‌ای دیگر از مفسران؛ از جمله سیدمحمود افندی آلوسی (۱۲۱۷ تا ۱۲۷۰) در تفسیر روح المعانی حُسنی را بهشت و خوش‌عاقبتی اخروی می‌دانند. یعنی این مدعیان حُسنی یا ضمن باور به برانگیختن اخروی یا قبول شرطی معاد به این معنا که اگر معادی باشد (و هر دو ضمن انکار معاد جسمانی) خود را در زمره نیکبختان و سعادتمندان به حساب می‌آوردند. ترجیح این یادداشت به استناد ادامه آیه و اشاره به جهنم و پیشتازی اینان در رفتن به جهنم و نیز دیگر آیات مشابه قرآن در کنایه به این پندارهای خودرستگارانه، تفسیر دوم یعنی عاقبت نیک و بهشتی است.

در جاهای دیگر قرآن از جمله در آیه ۵۰ سوره فُصلت در کنایه به ناشکیبایی و بی‌تابی انسان آورده می‌شود که او در عین تردید به برپایی قیامت، معتقد است اگر هم رستاخیز و برگشت به سوی رب برپا شود عاقبت او حُسنی و نیکو است. (مَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائمَةً وَ لَئنِ رُّجِعْتُ إِلیَ‏ رَبی إِنَّ لیِ عِندَهُ لَلْحُسْنی (سوره مبارکه فصلت؛ آیه۵۰)

در عباراتی بسیار نزدیک در آیه ۳۶ سوره کهف نیز در اشاره به مثال دو مردِ رفیق باغدار که یکی بخشنده و شاکر و دیگری مغرور و ظالم به خویش است، از زبان شخص مغرور به مال و نفر آورده می‌شود که (وَ مَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائمَةً وَ لَئنِ رُّدِدتُّ إِلیَ‏ رَبی لَأَجِدَنَّ خَیرْا مِّنْهَا مُنقَلَبًا) او نیز معتقد است اگر بر فرض معاد و بازگشتی به پروردگار هم باشد، نصیب او چیزی بهتر از این باغ مصفا و پُرمحصول فعلی است.

بُعد دیگر این نیکوپنداریِ خود در قرآن این است که در بیان زیانکارترین افراد، آنهایی تعریف می‌شوند که به ظن خود کارشان نیکو است، اما از منظر الهی سعی‌شان نقش بر آب شده و به هدر رفته است. با این حالی این چیزی از پندار آنها در نیکو ارزیابی کردن کردار خود کم نمی‌کند. (قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا) بگو آیا شما را از زیانکارترین مردم آگاه گردانم؟ [آنان] کسانی‏ اند که کوشش‏شان در زندگی دنیا به هدر رفته و خود می ‏پندارند که کار خوب انجام می‏ دهند. (سوره مبارکه کهف؛ آیات ۱۰۳ و ۱۰۴)

نهیب و تخطئه این پندار در بیان تصویری و تشبیهی قرآن که حاکی از بربادرفتن کوشش‌ و نقش بر آب شدن سعی‌ این افراد است، به زبان‌های مختلفی بیان شده است. در آیه ۲۳ سوره مبارکه فرقان، سعی متکبران نومید از لقای خدا به (هَبَاءً مَنْثُورًا؛ یعنی گرد پراکنده)، در آیه ۱۱۸ سوره مبارکه ابراهیم کردار کافران به (کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ. خاکستر در وزش تندباد طوفانی)، در آیه ۱۱۷ سوره مبارکه آل‌عمران انفاق کافران در مسیر ستیز با رسالت پیامبر به (کَمَثَلِ رِیحٍ فِیهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ؛ باد سرد و نابودگر وزیده بر کشتزار) و در آیه ۳۹ سوره مبارکه نور، دوباره کردار کافران به (کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّی إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا؛ سرابی که تشنه آب بپندارد) تشبیه و تصویر شده است.

این بیان‌های شاعرانه که سراسر تصویری‌اند، عامدانه تخفیف‌آمیز انتخاب شده‌اند تا پندار خودبافته این افراد در درستکاری و نیکوکاری‌ خود جدی سرزنش شود.

پایان در خوف و رجا

همچنانکه که گفته شد بیان قرآن در این موارد آشکارا انتقادی، چرایی جو، تخفیف‌آمیز و طعن‌زننده است. از این آیات برداشت می‌شود در نظام معنایی قرآن اعتقادِ خودبافته و بی‌دلیل به حُسن عاقبت اخروی که نوعی برگزیدگی را به ذهن متبادر می‌کند، به شدت نقد شده است. در این منطق هیچ کس، گروه، فرقه و حزبی پیشاپیش و دلبخواه، پسر خدا، محبوب خدا، قوم برگزیده و دُردانه او نیست که عاقبتش قطعا خوش و نیک باشد.

این ادعاها به نوعی ورود بی‌دعوت در ساحت داوری و ارزشگذاری الهی است و از طرفی از مصادیق امور در حجاب و غیرت او که دیگری‌ای از آن مطلع نیست. در قرآن بارها اشاره می‌شود خداوند به حال هدایت یافتگان و گمراهان آگاه‌تر است. دلالت ضمنی این سخن آن است که بیهوده و با علم نداشته مدعی هادی و گمراه بودن خود و دیگران نشوید. این موارد گویی از آنهاییست که قرار نبوده و نیست از اکنون کسی بر آن آگاه باشد. موضع مطلوب قرآن در اینجا به نظر داشتن نوعی خوف و رجا و نداشتن قاطعیت در تخمین عاقبت و آینده است. اگر در گمراه بودن کسی و گروهی قطعیتی هم باشد، داشتن همین‌دست قاطعیت‌های پیشاپیش در رستگاری نیکوی اخروی است.

برای آزمون این وضعیت خوف و رجایی و ناایمنی کافیست در قرآن انبوه اشارات لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون را در نظر بگیریم. چرا در انتهای اشاره صریح به امور رستگاری‌ساز که منطقاً باید رساننده به فلاح باشند، آورده می‌شود که «شاید»، «بسا»، «امید است»، «باشد که» رستگار شوید؟ اینها که رستگاری‌آورند، چرا پس امید و شاید و مگر؟ این به علاوه همراهی و ترکیب لَعَلَّکم با (تُرْحَمُون/ ْ تَشْکُرُون/ تَهْتَدُون/ ْ تَعْقِلُون/ ْ تَذَکَّرُون/ تَتَّقُون/ تُوقِنُون/ تُسْلِمُون‏) در قرآن است. در همه این موارد وضعیت مطلوب و مورد توصیه قرآن را گشودگی و ناایمنی از آینده نام می‌گذارم.

این چنین بیانی آیا جز به دنبال آن است که بناهای دلخوش و ایمن از رستگاری را بلرزاند؟ چون پرونده‌های همۀ این دست موارد و از همه مهمتر رستگاری و نجات بسته نشده است. آنهایی که مدعی خواندن حکم پایانی پرونده‌های گشوده‌اند، لاف می‌زنند، پا در حریم کبریایی «احکم الحاکمین» می‌کنند و خبر از اعلام حکمی می‌دهند که هنوز اعلام نشده است.

. آنچه با ذم و نقد جدی قرآن روبروست. از این رو اخلاق موردپسند و مومنامه قرآن، تعلیق و عدم قطعیت در خواندن آخر کار خود و دیگران است. زیرا پایان و رستگاری‌ در مِه غیرت الهی فرو رفته است. این روحیه نوعی فروتنی، خشوع، تساهل، گشودگی، پرهیز از غرور و عیب‌جویی دیگران، اولویت خودسازی خود، نیک‌بینی، کوشایی و مجاهدت بر نفس و شفقت بر خلق نصیب شخص می‌کند. مومنانی پرهیزگار، نیک‌بین و سهلگیر بر دیگران و کم‌بین و سخت‌گیرِ بر خود، بی‌امان.

همچنانکه امام علی (ع) در خطبه پارسایان می‌گویند: «پارسایان همیشه خود را متهم می‌دارند و از اعمال خویش دل‌نگرانند. وقتی کسی ایشان را تحسین و ستایش می‌کند، نه تنها خشنود نمی‌شوند بلکه به عکس ملول می‌شوند، در برابر ستایش ستایشگران می‌گویند: من بهتر از دیگران خود را می‌شناسم و پروردگارم مرا بهتر از خودم می‌شناسد، خداوندا مرا به خاطر آنچه که اینان می‌گویند مگیر و از آنچه می‌پندارند برتر دار و آنچه را که ایشان نمی‌دانند بر من ببخش».

ایرنا -علی سلطانی| خبرنگار دین و فلسفه

اشتراک گذاریتوییتپین
پست قبلی

متلاشی شدن باند ۳ نفره سرقت احشام در میبد

پست بعدی

هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در میبد آغاز شد/ تصاویر

مرضیه امامی میبدی

مرضیه امامی میبدی

مطالبمرتبط

قاضی ميرحسين ميبدي كيست؟

قاضی ميرحسين ميبدي كيست؟

توسط مرضیه امامی میبدی
25 اردیبهشت 1401
0

قاضى ميرحسين بن معين‌الدّين على ميبدى يزدى، ملقّب به كمال الدّين و متخلّص به منطقى، در ميبد زاده شد. پدرش،...

این سوره را به فرزندانتان آموزش دهید

این سوره را به فرزندانتان آموزش دهید

توسط مرضیه امامی میبدی
1 اسفند 1399
0

یکی از نعمت های خدای سبحان فرزندان پاک و معصوم هستند که خداوند به بشر عنایت کرده است. کودکان زمینه...

رحلت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

رحلت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

توسط مرضیه امامی میبدی
18 آذر 1394
0

بيماري رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)پس از...

افسوس بر عباس (علیه السلام) !

افسوس بر عباس (علیه السلام) !

توسط مرضیه امامی میبدی
24 اردیبهشت 1401
0

افسوس بر عباس! با قلبی سوزان به فرات نزدیک شد. خواست آب بنوشد، اما به خودش خطاب کرد: آه بر...

پست بعدی
هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان

هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در میبد آغاز شد/ تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جلوگیری از جراحات ورزشهای زمستانی

جلوگیری از جراحات ورزشهای زمستانی

24 اردیبهشت 1401
یکپارچه سازی نظام سلامت

یکپارچه سازی نظام سلامت الکترونیک با استفاده از کدینگ خدمات سلامت

15 مهر 1398
رئیس انجمن علمی مامایی ایران: ۴۹ درصد زایمان‌ها در ایران سزارین است

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: ۴۹ درصد زایمان‌ها در ایران سزارین است

24 اردیبهشت 1401
خوراکی‌های غنی از چربی که باید بخورید!

خوراکی‌های غنی از چربی که باید بخورید!

1 اسفند 1399
فسنجان با کوفته قلقلی، فسنجون باگوشت

فسنجان با کوفته قلقلی، فسنجون باگوشت

1 اسفند 1399
مصرف زیاد فلفل و زردچوبه ممنوع

مصرف زیاد فلفل و زردچوبه ممنوع

1 اسفند 1399
دختران نابینای حافظ قرآن
گزارش‌های خبری

دختران نابینای حافظ قرآن در ارزوی با سواد شدن هستند

توسط مرضیه امامی میبدی
9 بهمن 1400
0

یزد- ایرنا- فرشته و راضیه بارکزهی که با وجود نابینایی تا کنون ۹ جزء قرآن کریم را حفظ کرده اند،...

جزئیات بیشترDetails
حضرت علی (ع)

امامت حضرت علی (ع) در نگاه اهل سنت

17 بهمن 1401
خبرنگاری

خبرنگاری شغل نیست، انتخاب راه عاشقی است

16 مرداد 1403
مراقب باشیم ، سرعت شیوع کرونا بالا است

مراقب باشیم ، سرعت شیوع کرونا بالا است

8 اسفند 1398
درخواستهای مردم میبد از رییس جمهور

مطالبات و خواسته‌های مردم میبد از رییس جمهور

18 دی 1401
تبلیغات
هاست اقتصادی
تبلیغات

دسته‌ها

اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 97 شهرستان میبد
اخبار روز

اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 97 شهرستان میبد

با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 97 ، 40 نفر از دانش آموزان میبدی موفق به کسب رتبه های زیر ...

26 اردیبهشت 1401
مراسم جشن تکلیف دبیرستان استعدادهای درخشان شهید ذوالفقاری میبد
فرهنگی

جشن تکلیف دانش آموزان دبیرستان شهید دوالفقاری میبد

جشن تکلیف دانش آموزان دبیرستان استعدادهای درخشان شهید دوالفقاری میبد در امامزاده سید صدرالدین قنبر برگزار شد.

19 آذر 1400
آسفالت معابر میبد
اخبار روز

20 میلیارد تومان هزینه آسفالت معابر میبد شد

شهردار میبد گفت: 20 میلیارد تومان برای آسفالت کوچه‌ها و معابر منطقه‌های هفت گانه تعریف شده شهر در 6 ماهه ...

20 فروردین 1401
میبد به عنوان شهر زیلو در شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شد
اجتماعی

بانوی عضو شورای شهر میبد جهانی شدن زیلوی میبد را تبریک گفت

انسیه فلاح تنها بانوی عضو شورای شهر میبد ، جهانی شدن زیلو را تبریک گفت.

5 آذر 1397
جشن چهار سالگی سرای اهل قلم میبد
فرهنگی

جشن چهار سالگی سرای اهل قلم میبد برگزار شد

نویسندگان عضو انجمن نویسندگی میبد چهار ساله شدن سرای اهل قلم را با حضور هادی زارع رییس فرهنگ و ارشاد ...

6 خرداد 1402

نوشته‌های تازه

  • دیدار صمیمانه مسئولین استانی با فرزندان مراکز شبه خانواده بهزیستی میبد‎ ‎
  • یزد دومین استان بخشنده حیات در کشور است
  • کماندار میبدی؛ دارنده بیش از 10 مدال کشوری و یک مدال آسیایی
  • کمک ۴ میلیارد ریالی خیر سلامت میبدی برای بازسازی ساختمان خانه بهداشت سورک شهرستان میبد
  • نمایشگاه محصولات خانگی و توانمندیهای بانوان هنرمند میبد
  • افتتاح خانه‌های بهداشت کارگری در شرکت‌های «زیباریس» و «کاشی کوروش» میبد‎ ‎
  • تودیع و معارفه مدیر امور مالیاتی شهرستان میبد

آخرین دیدگاه‌ها

  • سایه در خدمت رسانی مرکز توانبخشی رویای زیبا به افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم
  • اسکندر در جشن اختتامیه ترم تابستان کانون والیبال آریا میبد برگزار شد
  • علی عطایی در پرورش بز سانن در میبد
  • رضا در تیم آریا میبد قهرمان مسابقات والیبال جام فجر اردکان شد
  • محمود نیک نژاد در قهرمان ایثارگر آبادانی مقیم میبد آسمانی شد
logo-samandehi

برچسب‌ها

آشپزی آموزش آموزش و پرورش آیت الله اعرافی اداره بهزیستی استاندار یزد استان یزد اشتغال امام جمعه میبد انتخابات بام میبد بانوان بفروئیه بهزیستی تجلیل تغذیه جهاد کشاورزی خانواده خطبه های نماز جمعه دانش آموزان دانشگاه میبد زیلو سایه بونک سرگرمی سلامت سید محسن فلاح شهرداری صنایع دستی فال فال روزانه فرماندار میبد فرهنگسرای میبد مشاغل خانگی مصلی آیت الله اعرافی میبد میراث فرهنگی ندوشن نشست خبری هفته دولت هنر در خانه ورزش پیامک کرونا گردشگری یزد
  • در باره ما
  • ارتباط با ما
  • پیوندها
  • ارسال مطلب
  • تصاویر
  • فیلم
  • پذیرش آگهی

Copyrigتمام حقوق این وب سایت برای پایگاه خبری بام میبد محفوظ است. نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بام میبد بلامانع است.

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • فرهنگی
    • سیاسی
    • علمی
    • ورزشی
    • بانوان
    • حوادث
    • استان‌ها
    • مصاحبه
  • سلامت
    • بیماریها
    • دانستنی های سلامت
    • بهداشت کودکان
  • فرهنگ و هنر
    • تئاتر
    • سینما
    • تلویزیون
    • ادبیات
      • شعر
      • دلنوشته و نثر های ادبی
      • داستان
  • علم و تکنولوژی
    • اینترنت
    • موبایل
    • گیاهان
    • دانستنی ها
  • گردشگری
  • شهروندان
  • گزارش‌های خبری
  • یادداشت ها و مقالات
  • گفت و گو
  • بازار

Copyrigتمام حقوق این وب سایت برای پایگاه خبری بام میبد محفوظ است. نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بام میبد بلامانع است.