امام جمعه گفت: مهمترین ویژگی مدیران برخورداری از اندیشه جامع ، متوازن و فرا نگر ، داشتن قاطعیت و تصمیم نگری در مواقع حساس با به کار گیری عقل جمعی همه افراد مرتبط با نظام تعلیم و تربیت برای رسیدن به هدف و تسلط داشتن بر سند نظام تحول در این عرصه است.
آیت الله علیرضا اعرافی در برنامه افتتاحیه دوره آموزشی توانمندسازی و مهارتافزایی مدیریت مدرسه با مهم شمردن طرح توانمند سازی مدیران به عنوان یک طرح استراتژیک افزود: مدیران مدرسه باید همواره به افزایش دانش و مهارت توجه کنند و با دارا بودن اندیشه و عقل راهبردی و علمی نسبت به همه زوایای کار مدیریت مطالعه و تسلط داشته باشند.
وی با بیان اینکه معلمی و مربیگری کاری بسیار سخت و، راهبردی و حساس درنظام تعلیم و تربیت و به ویژه در آموزش و پرورش است اظهار کرد: معلمان با تدبیر و برنامه ریزی مدیران به شکوفایی می رسند و توان نقش آفرینی بیشتر پیدا می کنند و به این دلیل مدیریت علمی ، تربیتی و آموزشی اهمیت مضاعف دارد.
رییس شورای فرهنگ عمومی میبد در ادامه گفت: مدیریت فرمان دادن به کار است و البته در مدیریت اسلامی مدیر مرد میدان و کار هست و با این وجود ذات مدیریت به کار گیری توانمندی دیگران برای انجام و سامان دادن به کار و رسیدن به هدف است.
وی با یادآور شدن حساسیتهای مدیریت در مدرسه تصریح کرد : به کارگیری ابزار و منابع انسانی و ساماندهی کارها آغاز کار سخت مدیریت در مسیر تعلیم و تربیت و دارای تراز بالاتری نسبت به مدیریت در سایر عرصهها است و به آموختن مهارت بیشتر نیاز دارد.
اعرافی در ادامه برنامه ریزی برای مسیر رشد انسان از زمان کودکی تا نوجوانی که دوره ای متلاطم و مواج و مواجهه با طوفانهای درون است را نیز کاری بسیار سخت و دشوار عنوان کرد و فروریزی حصارهای اطلاعاتی و تعامل ها و تبادلهای فراوان در عصر حاضر و نیاز به تربیت جامع در همه زوایا را یادآور شد.
وی همچنین بر پرورش دادن بهترین استعدادها و افزایش مهارت ، هنر و علم دانش آموزان توسط معلمان و مدیران تاکید کرد و از آنها خواست تا روحیه جهادی و انقلابی داشته باشند و این روحیه را در خود تقویت کنند.
مدیران مدرسه باید با علم و مهارتهای مدیریت آشنا شوند
مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم در این مراسم با اشاره به اینکه مهارتهای مدیریت با توجه شرایط سازمان متفاوت است گفت: مدیران مدارس به شدت نیاز به آموختن علم مدیریت و مهارتهای فنی مدیریت دارند و باید با تئوریهای مدیریت و دستورالعملها اشنا شوند و تجربه مدیریت را به دست آوردند تا دست آوردهای خوبی ارایه دهند.
وی نگاه رایج به مدرسه را نگاه گذشته گرا عنوان کرد که در آن کنکور مهم است و آموزش در محیط بسته کلاس درس اتفاق می افتد و نقش معلم نیز انتقال دهنده اطلاعات درسی از روی کتاب به عنوان منبع است.
این مسئول با تاکید بر لزوم گذشتن از این نگاه یاد شده به نگاه آینده گرا اشاره کرد که وظیفه معلمان و مدیران نظام آموزش و پرورش در این نگاه فراهم کردن زمینه برای تقویت همه ابعاد تربیتی شامل تربیت اقتصادی حرفهای ، سیاسی اجتماعی ، اعتقادی ، اخلاقی ،دینی ، تربیت زیستی بدنی و تربیت علمی و فناوری است.
وی ادامه داد : در این نگاه یادگیری هم در کلاس درس و هم در محیط بیرون از آن انجام می شود و مدرسه کانون تربیتی محله است و با مکانهای دیگر تربیتی محله مانند مسجد ، موزه و پارک د رارتباط است و باید شرایطی فراهم آورد که مدرسه و محله از ظرفیتهای هم استفاده کنند و انجام این مهم کار مدیران است و معم تسهیل گر و زمینه ساز یادگیری است.
مهدی نوید ادهم در ادامه با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش از جمله در حوزه مدیریت افزود: از بین بردن ضعفهای مدیریت در همه عرصهها قابل توجه است و در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد:مدیران پیشگامان تحول و معلمان میدانداران صحنه تحول هستند، مدیران باید با تحول آفرینی به معلمان میدان عمل و صبوری کردن و حس شهامت داشتن بدهند و بر این اساس نقش مدیران را باید مهم شمرد و به تربیت و پرورش مدیران برای تربیت پرورش نسل آینده توجه کرد.
مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اظهار تاسف از غفلت داشتن نسبت به تربیت مدیران اظهار کرد: در یک نگاه مدیریت هنر و استعداد ذاتی است که باید این افراد شناسایی و بر روی آنها سرمایه گذاری شود و در نگاه دوم مدیریت یک فن و محصول یک تجربه است ، افراد مدیر زاده نمی شوند ، بلکه ساخته می شوند و در یک نگاه نیز مدیریت مجموعه ای از علم و دانش است که باید به افراد منتقل شود.
وی با بیان اینکه ترکیبی از این نگاهها ، نظر غالب است و باید یک فرد که ذات و عشق مدیریت دارد پله پله سطوح و سلسله مراحل مدیریت را طی کند تصریح کرد: مراحل و سطوح مدیریت در حوزههای مختلف متفاوت است و از سه مهارت فنی ، ادراکی و انسانی ، مدیران اجرایی باید دارای مهارت فنی باشند و مدیران میانی و در سطح بالا باید مهارت اداراکی داشته باشند و داشتن مهارت انسانی برای همه مدیران اهمیت دارد.
وی بر اهمیت مدیریت راهبری نیز تاکید و تصریح کرد: مدیریت آموزشی باید به سمت مدیریت راهبری حرکت کند و با نفوذ کردن در قلب همه کسانی که با مدرسه در ارتباط هستند و همراه کردن علاقه ، اندیشه و میل آنها با مدرسه در پله بالاتر در سطح مدیریت قرار گیرد.
مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدیری را دراین ارتباط توانمند عنوان کرد که توانایی همراه کردن همه افراد مجموعه را با خود با برخورداری از هنر جلب کردن داشته باشد و او کسی است بتواند موقعیت یادگیری ایجاد کند و از نظر منش و اخلاق و سطح فکری فردی جذاب باشد و زندگی و کار او شفاف باشد و نقطه ابهام نداشته باشد.
وی تصریح کرد: در مدارس به مدیران دارای ویژگی های مهم آنها صداقت ، صمیمیت ، محبت و شفافیت نیاز است.
نوید ادهم همچنین گفت : فرهنگ زیبای استان یزد و شهرستان میبد شامل تدین ، ادب ، قناعت ، سخت کوشی و میراث فرهنگی در کشور به عنوان یک الگو مطرح است.
۵۱ درصد دانش آموزان به سمت رشتههای فنی و حرفه ای هدایت شدند
مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم برگزار شده سالها کسب رتبه برتر در آزمون دیپلم و ۲۷ سال رتبه اول کنکور میبد در استان را یادآور شد و به هدایت ۵۱ درصد دانش آموزان به سمت رشتههای فنی و حرفه ای اشاره کرد و اظهار امیداوری کرد که به ۷۰ درصد ایده آل در این ارتباط برسد.
محسن موحدی فرد هدایت دانش آموزان به سمت رشته های فنی حرفه ای در کشور ۳۲ درصد و دراستان یزد جهش از ۳۹ به ۴۶ درصد عنوان و ایده آل کشور در سال ۱۴۰۰ ، ۵۰ درصد برشمرد.
وی به رتبه برتر تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان میبدی و مورد پوشش قرار گرفتن دانش آموزان از سوی ۲ حوزه علیه خواهران و برادران اشاره کرد.
وی همچنین به رتبه نخست شورای آموزش و پرورش میبد در بین شوراهای آموزش و پرورش استان اشاره کرد و طرحهای مصوب شدهای را برشمرد که در سطح شهرستان ، استان و کشور اجرا شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد به طرحهای ساعی که در وزارت آموزش و پرورش طرح شهاب نامگذاری شد ، سواد خواندن ، هر مدرسه یک کارخانه به عنوان مکمل طرح آجر به آجر آموزش و پرورش و همچنین طرح توانمند سازی مدیران اشاره کرد.
این مسئول چالش و نگرانی آموزش و پرورش شهرستان در آینده را مدیریت مدارس عنوان کرد و درخواست کرد در ارتباط با آسیب شناسی مدیریت در مدارس بررسی انجام شود.
وی همچنین شهر میبد زادگاه حضرت آیت الله حائری مهرجردی موسس حوزه علمیه قم ، زادگاه بزرگانی چون قاضی میرحسین و ابوالفضل رشیدالیدن میبدی صاحب کشف الاسرار و عده الابرار و زادگاه بزرگان و علمای بزرگی چون حاج شیخ محمد ابراهیم اعرافی معرفی کرد.
رییس آموزش و پرورش میبد نیز گفت: آموزش و پرورش با بازنشستگی ۷۵ مدیر از ۱۲۸ مدرسه در سال ۱۴۰۱ و ۱۰۰ نفر در سال ۱۴۰۳ به عنوان یک چالش روبرو است و به این دلیل آموزش جمعی از مدیران و نو معلمان در دستور کار قرار گرفت.
محمد رضا کارگر شورکی افزود: با همکاری شورای معاونین آموزش و پرورش و جمعی از افراد راهنما طرحی مدون شد و هفت درس برای آموزش با بهره گیری از مدرسان مجرب و کشوری طراحی شد.
۲ هزار و ۵۶ نفر معلم در مقاطع مختلف تحصیلی عهده دار آموزش تعلیم و تربیت ۲۲ هزار دانش آموز میبد در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ هستند.
مرکز شهرستان ۱۰۷ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.
آخرین دیدگاهها